Festivalový zápisník: Cinematik

Festivalový zápisník: Cinematik

Tento rok je programovou súčasťou MFF Cinematik (13. - 17. 9.) aj naše jubilujúce Rádio Devín, ktoré si pre vás pripravilo živé vysielanie priamo z dejiska podujatia. Minulý týždeň sme vám v našom vysielaní predstavili jednotlivé programové sekcie i najočakávanejšie filmy (na vypočutie). Počas aktuálneho týždňa vám budeme prinášať pravidelný informačný servis z diania na festivale – živé vstupy, filmové tipy i rozhovory s prítomnými filmármi.

Vypočujte si postrehy Tomáša Bartoňka z prvého festivalového dňa a tipy na dnešné filmové projekcie:

Festivalový denník - Cinematik 1 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Jednou z najočakávanejších udalostí 17. ročníka bola projekcia debutového celovečerného filmu režiséra Michala Blaška s názvom Obeť. Bezprostredne po uvedeniach na festivaloch v Benátkach a Toronte sa Obeť stala aj otváracím filmom Cinematiku. Snímka prináša dôležitý vhľad do problematiky rozdelenej spoločnosti a ponára sa do hĺbky a štruktúry predsudkov a stereotypov, ktoré si sami vytvárame, a ktoré následne vyživujú priestor pre hoaxy a fake news. Hoci zdanlivou obeťou tohto príbehu je vážne zranený syn ukrajinskej matky Iriny, ktorá žije v malom českom meste, postupne sa do rolí obetí projektujú takmer všetci. A tak sa realita stáva menej dôležitou ako subjektívny pohľad a agenda jednotlivcov či skupín. Vypočujte si rozhovor s Michalom Blaškom:

Festivalový denník - Cinematik 2 - Obeť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


blasko_cut.jpg


Slavomír Zrebný patrí medzi dokumentaristov, ktorí oživujú historickú pamäť prostredníctvom malých dejín. V dejinnom kontexte však hľadá vždy aj nadčasové paralely. Jeho novému filmu s názvom „SLOBODNÍ“ predchádzalo dlhoročné pátranie v archívoch. Tentoraz chcel totiž vyrozprávať príbeh priateľstva lekára a disidenta Silvestra Krčméryho a matematika a kňaza Vladimíra Jukla, ktorých nazývali „generálmi tajnej cirkvi". Boli prenasledovaní, väznení, no vnútorne vždy slobodní. Zakladali takzvané „krúžky", kde mohli ľudia počas komunistickej totality slobodne myslieť a veriť. Napokon zorganizovali Sviečkovú manifestáciu a podieľali sa aj na príprave Nežnej revolúcie. Dokumentárny film „SLOBODNÍ“ bol prvýkrát verejne uvedený na Cinematiku a pri tejto príležitosti sa režiséra Slavomíra Zrebného na genézu tejto snímky pýtal Tomáš Bartoněk:

Festivalový denník - Cinematik 3 - Slobodní Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


SZ.jpg

Prinášame vám aj piatkový súhrn informácii z dejiska festivalu, v ktorom priamo z Piešťan približujeme aktuálne dianie a program dnešného dňa:

Festivalový denník - Cinematik 4 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Ak slovenský film príde do našich kín ovenčený hlavnou cenou z áčkového filmového festivalu, očakávania musia byť veľké. Snímka Svetlonoc režisérky Terezy Nvotovej, ktorá vznikla na námet a scenár Barbory Námerovej, sa po svetovej premiére vo švajčiarskom Locarne premietala v prvom slovenskom uvedení na Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik Piešťany. V centre diania sú dve ženy - Šarlota v podaní Natálie Germani, ktorá sa do rodnej dediny vracia po dlhých rokoch, a ktorú miestni ľudia na podklade lokálnej legendy považujú za prekliatu. Tou druhou je Mira, záhadná miestna divožienka a jediná osoba, ktorá prejavuje Šarlote podporu a blízkosť. Oproti nim stojí rázovité osadenstvo dediny na horskej periférii, kde majú ženy svoje jasné úlohy a limitované príležitosti. Do tohto prostredia a mystického príbehu vložila Tereza Nvotová kritiku, ktorá na Slovensku určite zarezonuje. Na Cinematiku sa s ňou rozprával Tomáš Bartoněk:

Festivalový denník - Cinematik 5 - Svetlonoc Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


V nedeľu večer vyvrcholil slávnostným odovzdávaním cien 17. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik Piešťany. Spoznali sme laureátov piatich cien vrátane víťazov dvoch súťažných sekcií. Unikátnu súťaž slovenských dokumentárnych filmov prekvapujúco ovládol debutujúci režisér Martin Palúch. Režiséra oslovil po premiére filmu Tomáš Bartoněk:

Festivalový denník - Cinematik 6 - Odpočítavanie Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Očakávaným víťazom hlavnej súťažnej sekcie Meeting Point Europe sa stal držiteľ Zlatej palmy z tohtoročného festivalu v Cannes, film Trojuholník smútku od režiséra Rubena Östlunda. Cenu Rešpekt udelili francúzskej filmárke Lucile Hadžihalilović, životnej i tvorivej partnerke režiséra Gaspara Noeho. Cenu primátora si odniesla Zuzana Piussi za film Očista, cenu divákov prekvapujúco debutujúci Denis Dobrovoda za dokumentárny film Katedrála a prekvapenie priniesla aj druhá súťažná sekcia. Viac si vypočujete vo Filmovom zápisníku:

Filmový zápisník - návrat k festivalu Cinematik Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Slávnostné odovzdávanie cien na Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik Piešťany bolo spojené so svetovou premiérou očakávanej čiernobielej snímky, ktorá vznikala na podklade rovnomennej novely Františka Švantnera. Režiséra filmu Iva Trajkova oslovil redaktor Tomáš Bartoněk:

Cinematik - Rozhovor o filme Piargy Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Jej prvý krátkometrážny film Jean-Pierrove ústa mal premiéru v Cannes v roku 1996. Nasledujúce celovečerné filmy Evolúcia a Nevinnosť získali ceny na festivaloch v San Sebastiáne i Sundance. Hovoríme o Lucile Hadžihalilovič - francúzskej filmárke, manželke a tvorivej spolupracovníčke jedného z najvplyvnejších súčasných režisérov, Gaspara Noeho. Na Cinematiku jej udelili festivalovú cenu Rešpekt a návštevníkom podujatia premietli retrospektívu takmer všetkých jej filmov. Tým posledným bola premiéra novej snímky Ucholak. Krátko pred prvým slovenským uvedením tohto filmu sa s Lucile Hadžihalilovič rozprával Tomáš Bartoněk:

Cinematik - Rozhovor s Lucile Hadžihalilović Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Foto/Zdroj: cinematik.sk

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame