Glosa týždňa Daniela Salontaya: 17:17

Glosa týždňa Daniela Salontaya: 17:17

: Glosa týždňa v premiére každú sobotu o 8.40 a repríze vždy v stredu o 7.40 v Rannom ladení.

O hudobníkovi Danielovi Salontayovi sa vie, že má blízko k matematike a že hra čísel ho vždy fascinovala. Dokáže to aj v novej glose, ktorej dal názov:

17:17

GT Daniel Salontay - 17:17 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Som preplnený. Prúdom správ o vojne a... futbale. To prvé nemôžem nesledovať, musím denne myslieť na tých skvelých ľudí, ktorých som stretol počas koncertov na Ukrajine. Nemôžem nemyslieť, a nekonfrontovať s tým každodennosť bežného života v mieri. Prečo potom ten futbalovo-hokejový spravodajský útok, ktorý sa mi vlúdil do prúdu správ a pozornosti počas veľkonočných sviatkov? Som hudobník a na futbalovom štadióne som bol v živote trikrát. Prvý raz začiatkom osemdesiatych rokov, mali sme ešte čiernobiely televízor. Očarenie z farieb a hry naživo vydržalo len prvý polčas, rovnako ako moja trpezlivosť. Ďalšie dva razy som si pozrel nový národný futbalový štadión v rámci pandémie. Primerane väčšie sklamanie. Namiesto toho, ako dopadli Michalovce – Zlaté Moravce vo Fortune, by ma skôr zaujímalo, ako dopadol Slovenský komorný orchester s Vivaldiho Štyrmi ročnými obdobiami v Dolnom Kubíne, alebo Slovenská filharmónia s Williamsovou filmovou hudbou v Bratislave. Kým majú kde hrať. Práve prebieha búranie poslednej veľkej koncertnej sály v hlavnom meste a zbúranisko pripomína vojnové správy. Moje vnútro je nimi obsadené a črepiny sa mi už dostávajú do snov.

Kedysi som čítaval správy z oblohy, hladiny jazera, zo snov, z vône vzduchu, zdanlivých náhod a zhôd. Tie som mal najradšej. Starý dobrý spôsob sa mi pripomenul, keď som si sadal k stolu, pri ktorom píšem túto glosu. Hodiny práve ukazovali čas 17:17. Úkaz, ktorý môžeme pobavene minúť na ceste za cieľom, alebo sa na chvíľu zastaviť a skúmať zašifrovanú správu v ňom.

Už samotné číslo 17 je zaujímavé, takzvané Fermatovské prvočíslo. Prečo sa mi ale hneď dvakrát ponúka do pozornosti? Keďže máme čerstvo po Veľkej noci, napadlo mi začať hľadaním v Biblii, ktorá je vzhľadom na svoj rozsah a šírku záberu predobrazom dnešných informačných sietí, vrátane mandátu odpovedať na otázku života, vesmíru a vôbec. Zdá sa, že Boh má rád čísla a zvlášť číslo 17, ktoré sa v Biblii vyskytuje hneď sedemnásťkrát. Je symbolom prekonania nepriateľa, víťazstva a návratu do dokonalosti. A to je dobrá správa pre dnešok. Na sedemnásty deň druhého hebrejského mesiaca sa Boh rozhodol zničiť Zem potopou. O päť mesiacov neskôr, opäť na sedemnásty deň umožnil, aby Noemova archa pristála na hore Ararat. V poslednej chvíli, lebo Noe mal vtedy už úctyhodných 600 rokov. A podobne, v sedemnásty deň mesiaca Nisan, bol vzkriesený Ježiš Kristus.

Paradoxne, Taliani majú číslo sedemnásť v podobnej kategórii, ako západný svet číslo trinásť. Vyhýbajú sa mu pri číslovaní poschodí, alebo izieb v hoteloch. Vychádza to z rímskeho zápisu čísla XVII, respektíve jeho anagramu s rovnakou numerickou hodnotou VIXI, ktorá v latinčine znamená “žil som”. Chápete. Žil aj egyptský faraón Tutanchámon predtým, než jeho múmiu zavinuli do sedemnástich látok. Shakespeare napísal 17 komédií, Beethoven 17 kvartet a Bach mal vo svojom orchestri počas slávnej Weimarskej éry 17 nástrojov. Ľudský jazyk obsahuje 17 svalov, a aj tak občas nenachádzame spoločnú reč. Vek vesmíru sa odhaduje na 1017 sekúnd. A množstvo ďalších významov a použití tohto anjelského prvočísla, ktoré má na svedomí aj to, že nádejný filológ a literát Carl Friedrich Gauss svojho času zaujatý problémom skonštruovateľnosti pravidelného sedemnásťuholníka len s pomocou kružidla a pravítka, publikoval svoje zistenia v nemeckom literárnom časopise. A zhodou okolností vyriešil širší problém, v ktorom matematika uviazla na 2000 rokov. Literatúra tak prišla o jedného velikána v prospech matematiky.

Nevadí, všetko je pominuteľné ako sa píše vo väčšine básní japonskej poézie haiku, ktoré má predpísaných sedemnásť slabík. Toto Haiku je od japonského bojovníka Toyotomi Hideyoshiho

Rosa padá

Rosa mizne