: Glosa týždňa v premiére každú sobotu o 8.40 a repríze vždy v stredu o 7.45 v Rannom ladení.
Rozhlas mal vždy ambíciu, aby ľudia o tom, čo v ňom počujú, rozmýšľali, aby ich inšpiroval, motivoval, obohacoval, vyvolával diskusie i polemiky. Poslucháči rozhlas v jeho dlhej 95. ročnej histórii chválili i kritizovali. Dôkazom je i glosa poetky a pozornej poslucháčky rozhlasu, Mily Haugovej. Dala jej názov:
Dve zamyslenia inšpirované reláciami v rozhlase
(na vypočutie)
Prvé: V relácii o hudbe osloví redaktorka svoju návštevu otázkou: „Čo pozitívne vám corona priniesla?" Oslovená okamžite odpovedá: „Vďaka corone sme znova zaviedli komorné koncerty..." Už otázka a výber slov je zlý: nepriniesla corona nič, len utrpenie, smrť a obmedzenia ak, tak povedzme viac voľného času priniesli Opatrenia voči corone. Výraz vďaka v spojení s coronou, prosím, ak len trochu rozmýšľate, nepoužívajte. Ďakovať hocijakým spôsobom za tieto už skoro dva roky strachu, napätia, neistoty, strát a narušenia chodu spoločnosti je absurdné. Dá sa mnohými spôsobmi vyjadriť možnosť našej existencie aj v ohrozujúcom čase, zachovať si postoj a odvahu aj v tomto čase. A myslite nielen na seba, čo ste eventuálne vytvorili, ale hlavne na to, čo sme zmeškali, čo bude navždy chýbať, za všetko vyberiem moju srdcovú tému: deti a školu. Kto im kedy nahradí to, čo stratili tým, že nesedeli so spolužiakmi v škole, nemali priamy kontakt s učiteľmi, neurobili na fyzike, biológii jediný konkrétny pokus, nemali telesnú výchovu, sedeli zhrbení pri počítačoch, tabletoch, telefónoch celé hodiny a ešte navyše dostali kopu domácej úlohy. Vnučka prváčka sa učila online prvé písmená. Nečudujem sa, že cez prázdniny niektoré „ťažké", napríklad písané f, aj zabudla. Touto školskou témou sa dostávam k svojmu druhému zamysleniu inšpirovanému tiež reláciou v rozhlase.
A témy, ako budete počuť, aj určitým spôsobom súvisia.
Redaktor rozhlasu prečítal, ktoré sú najšťastnejšie krajiny sveta a na prvom mieste vo výskume skončilo Fínsko (Slovensko na 34.). Pri skúmaní prečo, hrali úlohu rôzne faktory a hlavne vlastnosti Fínov: zodpovednosť v živote a práci (tu sa uviedla aj ich zodpovednosť v čase corony), odvaha bojovať s prekážkami tvrdých životných podmienok, dôležitú úlohu hrajú prírodné podmienky, potom rovnosť v prístupe k vzdelaniu pre každého: 99% škôl patrí štátu a vzdelanie je zadarmo spolu so všetkými pomôckami, knihami, stravou a cestovaním pre žiakov a študentov. Deti na prvom stupni majú týždenný počet hodín maximálne 20 (domáce úlohy sú neznáme: s krásnym vysvetlením: aby mali viac času hrať sa ...(naše deti majú 25 hodín, na druhom stupni 30 a navyše dostanú na doma úlohy na jednu až dve hodiny, ktoré často bez pomoci rodičov, alebo doučovania nezvládnu). ČO s deťmi, ktorým rodičia nevedia, nemôžu pomôcť? Už na začiatku sú znevýhodnené. Učivo by sa malo prebrať, zopakovať a dokončiť v škole. Ani fínski dospelí nemajú vo zvyku pracovať do noci, alebo si brať prácu domov. Ešte jeden dôležitý bod. Učiteľské zamestnanie je spoločnosťou vysoko vážené, dobre platené a na pedagogické fakulty prijímajú tých najlepších....
Okrem šťastného školstva majú Fíni aj dôchodkový systém zabezpečujúci starobu bez existenčného strachu.
Prišla jeseň po krásnych slnečných dňoch. Jeseň je časom zberu úrody pomyslite si na hrozno, jablká, hrušky, žiarivé paradajky slivky ...spojte si jesennú prechádzku s rozmýšľaním o témach, ktoré som načrtla... a vytvorte si predstavu podmienok približujúcich sa Fínsku a času bez corony.
Verme, že to bude.