V ostatných rokoch sa opereta zo slovenských divadiel vytratila. Naopak v divadlách v Paríži, v Berlíne aj vo Viedni zažíva opereta renesanciu. Tvorcovia siahajú po známych a divácky obľúbených dielach Johanna Straussa či Jacquessa Offenbacha, ale hľadajú aj nové doposiaľ málo hrané diela. Snažia sa ich inscenovať tak, aby boli blízke dnešnému publiku a prilákali do divadiel mladších divákov, keďže opereta sa spája skôr so starším publikom.
V cykle o operete sa na tento žáner pozrieme z rôznych uhlov pohľadu. Vypočujeme si názory odborníkov a tiež zaznejú ukážky s menej známych operiet. V prvom diely sa autorka cyklu Nikoleta Gstach porozprávala s jedným z najznámejších rakúskych dramaturgov Christophom Wagnerom-Trenkwitzom, teoretičkou a historičkou divadla Anke Charton, režisérom Moritzom Eggertom a odborníkom na dielo Jacquesa Offenbacha Thomasom Höftom:
Cyklus - Opereta 1
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Dejiny operety ako žánru možno zredukovať na 100 rokov. Od prvých pokusov Jacquessa Offenbacha s pár spevákmi a malým orchestrom až po druhú svetovú vojnu. Operety vznikali aj v druhej polovici dvadsiateho storočia a vznikajú aj dnes, ale dejiny hudobného divadla ovplyvňujú už len minimálne. O významných operetných tvorcoch sa s odborníkom na operetu Christophom Wagnerom Trenkwitzom a riaditeľkou viedenskej Volksoper Lotte de Beer porozprávala Nikoleta Gstach:
Cyklus - Opereta 2
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Ako inscenovať dielo, ktoré obsahuje myšlienky rasizmu, ponižovania národa, oslavu vojny? Je to vôbec možné? Aj o týchto problematických miestach sa v tretej časti cyklu o operete s odborníkmi Christophom Wagnerom Trenkwitzom, Dirkom Schmedingom a Anke Charton rozprávala Nikoleta Gstach:
Cyklus - Opereta 3
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Keď sa dramaturgovia divadiel rozhodujú, ktorú operetu zaradiť do programu, priklonia sa väčšinou k známym dielam. Pritom existuje množstvo málo známych diel, ktoré síce v čase vzniku menej zaujali divákov, ale dnes by to možno bolo inak. Na šťastie sa nájdu aj divadlá, ktoré sa neboja riskovať a do repertoáru zaradia aj operetné rarity. Vo Viedni sú to napríklad hudobné divadlo Theater an der Wien a Volksoper. Vo štvrtej časti cyklu o operete sa Nikoleta Gstach, o úspechu znovuobjavených operiet, porozprávala opäť s Christophom Wagnerom Trenkwitzom a Christianom Schröderom. Na úvod budete počuť významnú rakúsku opernú speváčku Ulrike Steinsky:
Cyklus - Opereta 4
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Mnohí tvorcovia považujú operetu za kráľovský žáner hudobného divadla. Dobré operetné dielo nestojí len na zaujímavej hudbe, ale aj na deji. Ten musí byť dostatočne prehľadný, aby sa v ňom divák nestratil, ale aj napínavý a inteligentne vtipný. To samozrejme kladie vysoké nároky aj na interpretov, ktorí musia vedieť nielen spievať na úrovni operných spevákov, ale aj hrať a tancovať. Možno i to je jeden z dôvodov, prečo je opereta do programu slovenských divadiel nasadzovaná len zriedkavo. Nikoleta Gstach sa v poslednej časti cyklu o operete pozrela, ako sa tvorcovia vo Viedni a v Berlíne snažia tento špecifický žáner oživiť a prilákať aj nových, mladých divákov:
Cyklus - Opereta 5
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.