Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu

Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu

Viedenský štátny balet oslavuje 400. výročie od svojho založenia. Toto významné výročie sa týka aj tanečného umenia u nás, kdeže Slovensko bolo súčasťou habsburskej a neskôr Rakúsko - Uhorskej monarchie. V prvej polovici osemnásteho storočia sa dokonca viedenský baletný súbor na niekoľko rokov presunul do Bratislavy. Jednému z najdôležitejších baletných súborov na svete sme sa venovali aj v cykle reportáží. O jeho histórii viac povie redaktorka Nikoleta Gstach v rozhovore so známou českou baletkou a pedagogičkou Barborou Kohoutkovou a významnou rakúskou teoretičkou tanca Gunhild Oberzaucher – Schüller:

Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu 1 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Milovníci baletu dodnes spomínajú na nezabudnuteľné predstavenia, v ktorých ako sólista tancoval Rudolf Nurejev. Nielen o ňom, ale aj o ďalších osobnostiach, ktorých mená sa spájajú s Viedenským štátnym baletom, budeme hovoriť s divadelnou historičkou Gunhild Oberzaucher Schüller. Ako prvého však Nikoleta Gstach oslovila tanečníka Kristiána Pokorného:

Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu 2 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

V polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia sa akoby zázrakom zvýšila návštevnosť baletných predstavení vo Viedenskej štátnej opere. Tým zázrakom bolo fantastické predstavenie Labutieho jazera v choreografii Rudolfa Nurejeva, ktoré sa dodnes hrá na celom svete. O ďalších predstaveniach tohto výnimočného umelca aj o inscenáciách iných choreografov a choreografiek, ktoré sa zapísali do histórie, a z ktorých mnohé stále ešte sú v repertoári tohto ale aj iných baletných súborov, budeme hovoriť s bývalým dramaturgom Alfredom Oberzaucherom, s divadelnou historičkou Gunhild Oberzaucher Schüller a s hudobným dramaturgom Geraldom Stockerom:

Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu 3 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Deň baletného umelca začína v ranných hodinách náročným tréningom a končí často chvíľu pred polnocou naťahovaním šliach a svalov po predstavení. Napriek extrémnej fyzickej záťaži a i napriek tomu, že tanečná kariéra je krátka odpovie väčšina baletných umelcov na otázku: Neľutujete, že ste sa stali tanečníkom? ráznym nie. Najmä ak majú šancu tancovať v jednom z najvýznamnejších baletných súborov sveta – vo Viedenskom štátnom balete. Viac sa dozviete v reportáži Nikolety Gstach, v ktorej budete počuť aj bývalého pianistu Bratislava Hot Serenaders a terajšieho korepetítora baletného súboru Jozefa Bezáka a talentovaného českého tanečníka Kristiána Pokorného. Najprv hovorí rakúska divadelná historička Gunhild Oberzaucher Schüller:

Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu 4 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Predstavenia, ktoré sa tu hrajú, choreografi, ktorí tu inscenujú aj tanečníci a tanečníčky, ktorí tu tancujú ovplyvňujú vývoj baletného umenia, ktoré sa ešte stále má kam posunúť. Ako si budúcnosť baletu predstavujú umelci z Viedenského štátneho baletu sa pozrieme v našej poslednej reportáži. K slovu sa okrem riaditeľa Martina Schläpfera dostanú aj izraelská tanečníčka a choreografka Adi Hanan, český tanečník Kristián Pokorný a slovenský tanečník a choreograf Martin Winter:

Cyklus: 400 rokov Viedenského štátneho baletu 5 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

  

foto/zdroj: wikimedia cc

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame