Cyklus: Umenie sa hrať

Cyklus: Umenie sa hrať

Autorský cyklus Evy Kopeckej sa zaoberá pôvodnými slovenskými hrami pre rôzne vekové kategórie. Prináša rozhovory s autormi projektov od spoločenských hier cez digitálne až po interaktívne.

Pod Banskou Štiavnicou sa vraj stále nachádza 100 ton nevyťaženého zlata. Keď ho chcete nájsť, potrebujete nielen šťastie, ale aj isté znalosti z lokálnej histórie a správne naladenie. Z týchto predpokladov vychádzali tvorcovia novej rodinnej hry Štiavnica nad zlato. Ich cieľom bolo zabaviť, stmeliť rodiny a spopularizovať bohaté dejiny známeho banského mesta. Čerpali pritom aj z materiálov, ktoré vytvorili v rámci projektu Mesto kultúry 2019. O tom, ako hra vznikala, zisťovala redaktorka Eva Kopecká a oslovila jej spoluautorku Luciu Gašparovú zo štiavnického kreatívneho ateliéru:

Cyklus-Umenie sa hrať-stolová hra Štiavnica nad zlato Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Aj vy ste sa hrali pexeso? Kartová hra precvičujúca pamäť a sústredenie vznikla v Československu v polovici 60. rokov. Názov jej dal Zdeněk Princ a vzišla z počiatočných slabík vtedy populárnej televíznej súťaže „PEKelně SE SOustřeď!”. V súčasnosti existuje veľa druhov tejto hry. Netradičnú drevenú verziu vyrábajú aj traja architekti, pôvodne spolužiaci z VŠVU: Juraj Horňák, Erika Beňuška a Patrik Olejňák. Redaktorka Eva Kopecká oslovila zakladateľa Juraja Horňáka a spýtala sa ho, ako vznikla značka Lebo Mädveď a prvé hry, ktoré upútajú nielen svojou estetickou a ekologickou stránkou, ale aj edukatívnym rozmerom:

Cyklus-Umenie sa hrať-drevené puzzle a pexeso Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Ako sa cítime vo verejnom priestore? Čo robíme, keď sa tam ocitnete sami? Vnímame vtedy naše okolie a ľudí, ktorí sa okolo nás nachádzajú? K odpovediam na tieto otázky inšpiruje hra Been there together. Vymyslela ju Nina Mikušková v roku 2017 počas štúdií na Fakulte výtvarných umení v Brne. Redaktorka Eva Kopecká v rozhovore s autorkou zisťovala, či sa jej odvtedy darí napĺňať víziu hry a  trénovať naše sociálne cítenie a odvahu:

Cyklus-Umenie sa hrať-kartová hra Been there together Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Reakcia kreatívneho priemyslu na aktuálnu situáciu. Nemôže sa diať kultúra, ale sú tu šikovní ľudia, ktorí rozmýšľajú, čo by mestu pomohlo a vymysleli hru, ktorá sa dá absolvovať aj počas pandémie. Aj tak by sa dala charakterizovať situácia okolo vzniku zimnej interaktívnej hry Škriatkovo kúzlo. Ide už o druhú iniciatívu, ktorá vznikla v uliciach Trnavy, kam sa vyberieme spolu s členmi tvorivého tímu a redaktorkou Evou Kopeckou:

Cyklus-Umenie sa hrať-interaktívna hra Škriatkovo kúzlo Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Je možné za víkend vytvoriť prototyp videohry? Odpoveď na túto otázku každoročne prináša súťaž Bratislava Game Jam, ktorá vytvára priestor pre jednotlivcov a interdisciplinárne tímy, kde si môžu overiť odvážny herný dizajn a svoje schopnosti. Začiatkom novembra sa uskutočnil už šiesty ročník podujatia Bratislava Game Jam. Tentoraz bol československý a uskutočnil sa, ako väčšina podujatí, vo virtuálnom priestore. Štefánia Lovasová spoluorganizuje Bratislava Game Jam od roku 2017. Redaktorke Eva Kopeckej prezradila, že k tomuto podujatiu ju pritiahol záujem o nové médiá a nové formy umenia:

Cyklus-Umenie sa hrať-FakeSpotting Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.



Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame