Cyklus: 100 rokov festivalu v Salzburgu

Cyklus: 100 rokov festivalu v Salzburgu

: V cykle týždňa sa redaktorka Jarmila Vitovičová venuje 100. výročiu Salzburských slávnosti.

Pri Bodamskom jazere na hranici so Švajčiarskom je mesto Bregenz, kde už 75 rokov prebieha festival so 7 tisícovým hľadiskom a javiskom na jazere. Súčasťou festivalového komplexu je aj Festivalový dom, kde bola v tomto redukovanom ročníku premiéra opery Ľubice Čekovskej. Impresario Dotcom je Čekovskej druhá opera po dramatickom Dorianovi Grayovi. Premiére predchádzali polemiky či ju vôbec realizovať, keďže ju zastihla, tak ako všetko ostatné, pandémia. Predstavitelia bregenzského festivalu sa napokon rozhodli festival v týždňovej verzii urobiť aj s premiérou slovenskej opery. Na premiére bola naša redaktorka Jarmila Vitovičová, ktorá po premiére opery v Bregenzi oslovila hudobnú skladateľku Ľubicu Čekovskú, sopranistkyAdrianu Kučerovú a Evu Bodorovú, scénickú režisérku Elisabeth Stoppler a hudobného kritika Róberta Bayera.

Cyklus Bregenz - Impresario Dotcom Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Stý ročník Salzburských slávností sa napriek korone konal. Všetci účinkujúci boli permanentne testovaní, sály boli naplnené do 2/3 a z lístkov sa z pôvodných 240 000 mohla predať iba tretina. Z pôvodných 200 podujatí sa uskutočnila iba polovica. Tohtoročný Salzburg si bude pamätať iba dve opery - Elektru a Cosi fan tutte. Bude si však pamätať mnohých slávnych interpretov, ktorí do Salzburgu predsa len prišli... Jedným z nich je aj panista a dirigent Daniel Barenboim. Muž, ktorý sa nevyhýba ničomu, neustále rozširuje pole svojej pôsobnosti a jeho repertoár zahŕňa prakticky všetko. Na jeho koncert sa v Salzburgu vybrali Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová.

Cyklus Beregenz - reportáž Barenboim Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Na festivale v Salzburgu je celý svet. Na pódiu, ale aj v hľadisku. Noblesa a lesk sa tohto roku pre pandémiu vytratili, ale profesionalita a svetová úroveň zostali. Zrušilo sa mnoho premiér, okrem iného aj aprílové Veľkonočné slávnosti, kde mala účinkovať v opere Don Carlo aj naša Slávka Zámečníková. Na festival sa však už roky vracia iný Slovák - Tibor Kováč, huslista Viedenských filharmonikov. Pre Rádio Devín ho oslovila Jarmila Vitovičová.

Cyklus Beregenz - rozhovor Tibor Kováč Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Festival v Salzburgu nebol iba o opere a koncertoch. Na festivale rezonovali tri činoherné predstavenia. Jedermann - každoročné kultové salzburské dielo, Zdeněk Adamec - hra nobelistu Petra Handkeho a Everywoman - dielo švajčiarskeho režiséra Mila Raua. K poslednému menovanému sa vrátime v rozhovore s divadelnou kritičkou Zuzanou Uličianskou, ktorá bola na premiére v Salzburgu.

Cyklus Beregenz -Everywoman Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Salzburger Festspiele sledoval celý svet a stal sa vzorom pre iné festivaly. Vzorom v tom ako robiť umenie v čase pandémie. Posledná časť cyklu ponúkne rozhovor s Ausrine Stundyte, predstaviteľkou Elektry. Jednej z dvoch opier hraných v Salzburgu. Rozhovor pripravila Jarmila Vitovičová.

Cyklus Berezenz - Ausrine Stundyte Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame