Vysielame 24.11 o 19:30
Druhý ročník cyklu minidrám študentov réžie a dramaturgie napísaných v druhom, resp. štvrtom semestri predmetu Autorský seminár so zadaním napísať krátky rozhlasový útvar s ambíciou hľadať tematické okruhy osobnej skúsenosti, prináša niekoľko veľmi rozdielnych a špecifických odrazov a vnímaní tejto skúsenosti. Realita textov sa tento krát zameriava predovšetkým do okruhu rodiny a základného nastavenia vzťahov v tom najintímnejšom priestore (muž-žena, manžel-manželka, otec-mama, a pod.) Keďže ide o druhú edíciu, ambíciou bolo tento krát zapojiť do režijnej práce aj samotných študentov, aby sa pod vedením profesionálnych režisérov pokúsili o vlastný režijný prístup.
Zadaním tohto cyklu bola nasledovná úloha, spoločná pre všetkých študentov: Napíšte rozhlasový text do cca 6300 znakov, ktorý by odrážal aktuálne tematické okruhy, ktoré sa študentov osobne dotýkajú (tentoraz bez ďalšieho obmedzenia). Pokúste sa teda využiť vlastnú skúsenosť (nie nutne študentskú) a hľadajte jednoduchú (nie výhradne vyhrotenú, naopak, netreba sa báť „banality“ bežného života) situáciu a rozpíšte ju do dialógov. Minimum postáv, základná ambícia jazykovej charakteristiky, uzavretá, pointovaná situácia.
Peter Pavlac už 13 rokov pedagogicky pôsobí na Divadelnej fakulte VŠMU, z toho 5 rokov vedie Seminár Autorskej tvorby. Okrem klasickej metodológie, ktorá sa sústreďuje na technológiu tvorby postavy, situácie, dialógu, atď. je jeho ambíciou uzatvárať každý ročník hotovým dramatickým textom rôzneho rozsahu, žánru, či formy vhodným na reálnu prezentáciu. Hoci je seminár prioritne vedený k javiskovej forme, súčasťou kreatívnej výuky je aj ambícia siahnuť do formy príbuznej a blízkej a tou je rozhlasová hra. Na základe tejto aktivity vznikol nápad pokúsiť sa tieto „laboratórne“ výsledky (ako záznamy istej nadobudnutej autorskej skúsenosti) realizovať a naplniť tak zmysel písania dramatického útvaru v jeho realizácii. Slovenský rozhlas (Rádio Devín) vyšiel tejto ambícii v ústrety a poskytol už druhý rok možnosť desať textov takto vzniknutých realizovať a dať možnosť aj ich autorom, študentom, sa realizácie priamo zúčastniť. Tento rok sa projekt posunul do novej fázy, nakoľko mali možnosť režijne pracovať na svojich textoch aj samotní študenti.