Kolektív autorov: Fórum mladých autorov 1-10

Kolektív autorov: Fórum mladých autorov 1-10

Súťažná hra číslo 9.

Cyklus minidrám študentov réžie a dramaturgie napísaných v druhom, resp. štvrtom semestri predmetu Autorský seminár so zadaním napísať krátky rozhlasový útvar ako zrkadlo aktuálneho študentského života prináša niekoľko veľmi rozdielnych a špecifických odrazov a vnímaní osobnej skúsenosti tejto vekovej kategórie s realitou ich životného priestoru. Odraz často nelichotivý, plný očakávania čohosi lepšieho, narážania na steny dnešného sveta, úsmevy, ale aj dezilúzie, radosť, ale aj depresia, naplnenie, ale aj tápanie v prázdnote, ľahkosť, ale i ťažoba.

Kolektív autorov (I. a II. ročník réžie a dramaturgie na VŠMU): V.Martinková, Š.Bielik, K.Rédli, M.Žiaková, H.Tichá, J.Bako, L.Kopas, M.Garajszki, J.Szatinský, P.Galdík
Dramaturgia: Peter Pavlac
Réžia: Laco Kerata
Zvuk: Peter Pištek
Hudobná dramaturgia: Katarína Bielčíková

Účinkujú: Michaela Čillíková, Martina Majerníková, Matúš Kvietik, Pavol Šimun, Zuzana Kyzeková, Ondrej Kaprálik, Zuzana Kapráliková, Danica Matušová, František Kovár, Juraj Predmerský, Lena Košická, Michal Jánoš

SITUÁCIA A ZMYSEL: Peter Pavlac už 12 rokov pedagogicky pôsobí na Divadelnej fakulte VŠMU, z toho 5 rokov vedie Seminár Autorskej tvorby. Okrem klasickej metodológie, ktorá sa sústreďuje na technológiu tvorby postavy, situácie, dialógu, atď. je jeho ambíciou uzatvárať každý ročník hotovým dramatickým textom rôzneho rozsahu, žánru, či formy vhodným na reálnu prezentáciu. Hoci je seminár prioritne vedený k javiskovej forme, súčasťou kreatívnej výuky je aj ambícia siahnuť do formy príbuznej a blízkej a tou je rozhlasová hra. Na základe tejto aktivity vznikol nápad pokúsiť sa tieto „laboratórne“ výsledky (ako záznamy istej nadobudnutej autorskej skúsenosti) realizovať a naplniť tak zmysel písania dramatického útvaru v jeho realizácii. Slovenský rozhlas (Rádio Devín) vyšiel tejto ambícii v ústrety a poskytol možnosť desať textov takto vzniknutých realizovať a dať možnosť aj ich autorom, študentom, sa realizácie priamo zúčastniť. Je to v zásade prvý krok väčšiny zo zúčastnených k možnosti vnímať rozdiel v písaní a počúvaní, sledovať možnosti a hendikepy, ktoré bez realizácie nie je možné pochopiť.
ZADANIE: Zadaním tohto cyklu bola nasledovná úloha, spoločná pre všetkých študentov: Napíšte rozhlasový text do 6300 znakov, ktorý by čerpal námet z prostredia Vám blízkeho, resp. pokúste sa využiť osobnú skúsenosť a hľadajte jednoduchú (nie nutne vyhrotenú, naopak, netreba sa báť „banality“ bežného života) situáciu a rozpíšte ju do dialógov. Minimum postáv, základná ambícia jazykovej charakteristiky, uzavretá, pointovaná situácia.
VÝSLEDOK: Samotný výsledok v textovej podobe je naozaj rôznorodý. Samozrejme, prevládajú situácie študentov, ktoré zažívajú na vysokoškolských internátoch, potom ide o doslova archetypálne konflikty s rodičmi dotýkajúce sa budúceho života svojich detí, cez prvé dotyky s pragmatizmom doby /otehotnenie, hľadanie si práce/ až po obrazy nie veľmi lichotivých stretnutí mládeže vyrastajúcej v hodnotovom systéme, ktorý je len ťažko uchopiteľný a už vôbec nie „morálne inšpiratívny“. Texty sú rôzne nie len obsahovo, ale i formálne a žánrovo a práve v ich skladbe vzniká pomerne zreteľná výpovedná hodnota, alebo skôr akási zvláštna diagnóza doby očami tých, ktorí v nej začínajú aktívne existovať. Stáva sa dokonca silne zmysluplnou práve pre generáciu ich rodičov, často tak vzdialených svetom prezentovaných v týchto textoch. V mnohých prípadoch ide o vôbec prvé uzavreté dramatické útvary, ktoré študenti napísali. Aj vďaka tomuto projektu budem veriť, že u mnohých z nich nie posledné.

Fórum mladých autorov (ukážka) Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.


Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame