Premiéra v utorok 23. 8. o 20:00 v RD.
Pre rozhlas napísala Emília Martáková.
V rámci cyklu Naša zabudnutá klasika vznikla dramatizácia prózy pozoruhodnej osobnosti slovenskej literatúry, ženskej reprezentantky našej povojnovej tvorby, Hany Ponickej. Pôsobila ako publicistka, autorka detskej literatúry, prekladala z francúžštiny, vyšli jej dve zbierky poviedok: Prísť odísť (1964) a Bosými nohami (1968). Stala sa signatárkou Charty 77, za čo bola prenasledovaná komunistickým režimom a toto obdobie svojho života spracovala v diele Lukavické zápisky (1989).
Autorka Milka Martáková zdramatizovala pre rozhlas poviedku Veľkonočná nedeľa, zrejme inšpirovanú jej autentickými zážitkami z obdobia pred koncom 2. svetovej vojny, kedy Ponická ako študentka medicíny dobrovoľne vypomáhala ako spolupracovníčka Červeného kríža. Jej príbeh o nemocnici v improvizovaných podmienkach pivničného krytu, o nezmyselnej smrti i narodení dieťaťa v dobe rozvratu a neistoty, vyrozprávaný jednoduchým jazykom každodennosti, je aj v súčasnosti až hrozivo aktuálny.
15. júla sme si pripomínali nedožitých 100 rokov od narodenia spisovateľky Hany Ponickej.
Obsadenie: Renáta Rundová-Horňáková; Miroslava Frankovská; Judita Hansman; Matúš Kvietik; Jakub Rybárik; Miroslava Drínová.
Réžia: Laco Kerata, Dramaturgia: Michaela Materáková, Zvuk:Peter Pištek, Hudba: Lída Hodulíková.
Naša zabudnutá klasika je názov cyklu krátkych rozhlasových hier Rádia Devín, ktoré majú ambíciu nachádzať v slovenskej próze i dráme kontroverzné, neznáme, tematicky alebo formálne výnimočné, či dodnes rozhlasovo nespracované texty slovenských autorov. Projekt mal premiéru v lete roku 2017 uvedením šiestich minidrám. Odvtedy vzniklo už viac ako tridsať realizácií, ktoré reflektovali i výročia, či už autorov predlôh, alebo špecifické „dátumy" rôznym spôsobom významné pre našu krajinu. Variabilita tém a foriem je jedným z kľúčov celého projektu, ktorý sa neobmedzuje len na „klasiku" v konvenčnom vnímaní samotného pojmu. Preto sa i vo výbere i v realizácii kombinuje potreba hľadať a nachádzať jednak témy, ktoré jednoznačne vytvárajú výpovedné prepojenie so súčasnosťou a vo výsledku prekračovať hranice všednosti a očakávaných mantinelov v „klasickej" rozhlasovej realizácii.