Glosa týždňa Mily Haugovej: Zelený štvrtok – Posledná večera

Glosa týždňa Mily Haugovej: Zelený štvrtok – Posledná večera
Nie je to prvý raz, čo sa poetka a prekladateľka nechala inšpirovať pri písaní svojej glosy výtvarným umením. V tomto veľkonočnom čase sa pristavila pri výnimočnom diele, ktoré fascinuje aj po stáročiach.

Zelený štvrtok – Posledná večera

GT Mily Haugovej: Zelený štvrtok – Posledná večera Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.



Freska Leonarda da Vinciho Ultima cena sa nachádza na čelnej strane refektára kostola Santa Maria delle Grazie v talianskom Miláne. Podľa výtvarných historikov je najúžasnejším výtvarným dielom na svete. Súhlasím, hoci mám veľa iných milovaných obrazov.

Pred rokmi som mala básnické čítanie v Miláne a moja vrúcna túžba bola uvidieť fresku, ktorú poznám z reprodukcií, naozaj. Bolo krásne jarné ráno asi dva týždne pred Veľkou nocou, a ja som sa vybrala ku kostolu pozrieť si geniálne dielo Leonarda. Pri pokladni nestál nikto (rada stála pred vchodom). Pri pokladni mi povedali, že mi lístok radi predajú a o tri týždne môžem prísť a vzácny obraz .fresku si pozrieť. Smutne som podotkla, že som tam len tri dni. A tak zostal obraz navždy len na krásnej reprodukcii, ktorú som si tam kúpila a doma prilepila na starožitný stolík od rodičov z ružového dreva, kde je doteraz.

Čo vlastne znamená Posledná večera? Čo je symbolikou Zeleného štvrtka? Ultima cena vznikala v rokoch 1495-1497 maľba temperou na stenu technikou secco, veľkosť 480 cm krát 880 cm.

Leonardo umiestnil do stredu kompozície Ježiša Krista, okolo sú štyri skupiny, v každej trojica apoštolov. Je to oživenie slov Evanjelia, zachytávajúce okamih, keď Kristus povie: „Jeden z vás ma zradí.“ Výrazy apoštolov dokonale vyjadrujú to, čo každý z nich pri tých slovách cítil. Zároveň Kristus ukazuje na chlieb a víno na stole, je to založenie eucharistie. O tom, ktorý apoštol je kde, sa nemusíme dohadovať, lebo Leonardo zachoval v náčrtoch mená a tak zľava doprava sú to: Bartolomej, Jakub mladší, Ondrej, Judáš, Peter, Ján, Tomáš Jakub starší, Filip, Matúš, Tadeáš a Šimon Zelóta.

Génius Leonardo vytvoril úplne inú Poslednú večeru, ako všetci ostatní maliari: aj pred ním, aj po ňom. Apoštoli nemajú gloriolu, Apoštol Ján sa nenakláňa k Ježišovi, ale k Petrovi, Judáš nesedí sám oddelený od ostatných, ale je súčasťou spoločenstva tak, ako zrada je, alebo môže byť súčasťou našich najtesnejších vzťahov, lebo zrada je vždy dokonalá. Ježiš Kristus je v strede sám, tak, ako bude po večeri v Getsemanskej záhrade, ruky najbližšie sediacich gestikulujúcich apoštolov sú blízko neho, ale nedotýkajú sa ho. Predpovedá to, čo sa stane po jeho Vzkriesení, keď ho objaví Mária Magdaléna a povie jej: “Noli me tangere.“ Nedotýkaj sa ma. Akoby už na Zelený štvrtok všetko vedel, aj svoje utrpenie, bolesť, aj svoje Vzkriesenie, aj o nás všetkých v ďalekej budúcnosti a videl možno aj potrebu a azda márnosť svojej obete: lebo ešte stále si ubližujeme, hrešíme, zabíjame sa, všetko ničíme.

A preto je odkaz Veľkej noci večný, lebo je všeobecný, neplatí len pre kresťanov, ale pre všetkých, ktorí napriek všetkému, čo sa deje, veria, že je možné duchovné pozdvihnutie, odpustenie, viera v spravodlivosť, dobro a nádej na záchranu života: mier.

Umenie prekračuje naše hranice a obsahuje to, čo nás presahuje, dáva viac, vidí aj to, čo my nevidíme. Vážení poslucháči, pozrite si v týchto dňoch alebo v knihách alebo na internete - sú tam dobré reprodukcie tohto geniálneho umeleckého diela. Ak môžete, pozrite si ho aj ako originál v talianskom kostole, možno aj za mňa...

 


Foto/Zdraj: wikimedia cc

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame