Správy RTVS
Správy RTVS

Operný týždenník

Operný týždenník
Pravidelné rozhovory Jarmily Vitovičovej s operným manažérom Stanislavom Trnovským a ich hosťami vysielame každý pondelok v Rannom ladení o 7.24. Zostrih najnovších častí nájdete vždy na začiatku tohto článku, no aby ste ich videli, musíte si stránku s článkom obnoviť niekoľkokrát. Celé videorozhovory nájdete postupne na YouTube. Tie dostupné sú prepojené odkazom ku každej časti v článku nižšie.

◈◈◈
Pavel Černoch patrí v súčasnosti medzi najvyhľadávanejších tenoristov svojej generácie.  Ma 46 rokov a po úspešnom debute  v roku 2009 v Bavorskej štátnej opere v Mníchove ako Števa v Jej pastorkyni sa stal stálym hosťom na scénach najvýznamnejších operných domov, ako sú napr.:  Teatro alla Scala Milano, Opera San Carlo Neapol, Štátna opera  v Berlíne, Štátna opera v Hamburgu, Opera Stuttgart, Opera Zürich, Opéra de Bastille Paris, Opéra de Lyon, Teatro Real Madrid, Bolschoi Theater v Moskvě, Fínska národní opera Helsinki, podobne ako Salzburg či Bregenz.  Pavel Černoch prišiel počas pandémie o lukratívne koncerty , napokon hovorí o tom v dnešnom Opernom týždenníku. Ten opäť pripravila Jarmila Vitovičová so Stanom Trnovským. Ten na úvod hodnotí online premiéry uplynulých dní:

22. 2. 2021-Operný týždenník

◈◈◈
Tibor Kováč je už takmer 30 rokov členom Viedenských filharmonikov. Vedie sekciu druhých huslí. Okrem toho učí, vedie kurzy, hrá „komorinu" a študuje nový repertoár. To všetko v normálnych časoch, pochopiteľne. Aj napriek zložitej dobe, filharmonici vo Viedni stále hrajú a nahrávajú. Ako je to možné, povedal Tibor Kováč v dnešnej časti Operného týždenníka Jarmile Vitovičovej a Stanislavovi Trnovskému, ktorý na úvod vysvetľuje princíp Viedenských filharmonikov:

15. 2. 2021-Operný týždenník

◈◈◈
Tento týždeň sa v Národnom divadle moravskoslezském v Ostrave chystajú premiéry opery Tosca. Budú streamované naživo v televízii, ale aj na iných sieťach. V ostravskej produkcii účinkuje aj slovenský operný spevák Daniel Čapkovič, hosť dnešného Operného týždenníka. Je to jeho debut v role Scarpiu./Skarpiu/. Viac už povedal Jarmile Vitovičovej a Stanislavovi Trnovskému, ktorý na úvod sumarizuje aktuálny vývoj vo svete opery:

8. 2. 2021-Operný týždenník

◈◈◈
V sobotu uviedla Štátna opera v Prahe premiéru opery Rigoletto. Je to prvá premiéra v sezóne a zároveň prvá premiéra v Štátnej opere po jej rozsiahlej rekonštrukcii. Opera bola naživo streamovaná na ČT Art. Sledovali ju aj tvorcovia Operného týždenníka Rádia DEVÍN – Jarmila Vitovičova a Stanislav Trnovský. Spolu s operným kritikom Pavlom Ungerom priniesli pár postrehov z tohto naštudovania, ktoré bude spoločnosť určite polarizovať:

1. 2. 2021-Operný týždenník 6

◈◈◈
Viac ako 150-ročná história Viedenskej štátnej opery je fascinujúcim príbehom, je vizitkou krajiny a každá štátna návšteva tam končí svoj pobyt. V jej archívoch nájdeme aj slovenských spevákov. Práve o nich dnes bude reč v Opernom týždenníku. A tradičnej ho pripravuje Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

25. 1. 2021-Operný týždenník 4

◈◈◈
Prijaté bezpečnostné opatrenia znemožňujú prevádzku divadiel po celom svete. Takmer všade je kultúra zmrazená a stav núdze sa predlžuje. Karty zamiešal aj brexit, pre ktorý si niektorí umelci žiadajú o iné občianstvá a hudobníci orchestra Metropolitnej opery v New Yourku sú už desať mesiacov bez výplat. Dnešný Operný týždenník si ale posvieti na jednu z najväčších osobností súčasnosti - Placida Dominga. Ten v súčasnosti otvára futbalové štadióny, ale aj objavuje neznáme miesta v Kazachstane. Domingo bude mať tento týždeň 80 rokov a oslavovať bude vo Viedni. Tá sa mu neobrátila chrbtom, keď mu na jeseň 2019 zlomila kampaň METOO profesionálne väzy takmer na celom svete. Napätie, ktoré sa vkradlo do Domingovho života ustál a dnes si užíva svoj profesionálny finiš. O jeho úspešnej kariére hovorí Jarmila Vitovičová so Stanislavom Trnovským:

18. 1. 20201-Operný týždenník 3

◈◈◈
Pandémia spôsobila, že divadlá sú v celom svete zavreté. Neplatí to však pre Rusko, kde sa hrá aj štyrikrát denne. Aj preto sa Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, autori Operného týždenníka, spojili s dirigentom Petrom Ferancom, ktorý je novým riaditeľom Slovenského inštitútu v Moskve:

2. Operný týždenník-11. 1. 2021

◈◈◈
Novoročný koncert jedného z najuznávanejších orchestrov sveta - Viedenských filharmonikov - patrí k najočakávanejším udalostiam roka. Videli sme ho aj 1. januára 2021. Koncert bol prejavom spolupatričnosti v týchto mimoriadnych časoch, významným gestom pre hudobníkov v koncertnej sále, ako aj hudobným posolstvom Rakúska ako kultúrnej krajiny celému svetu. Za dirigentským pultom stál už po šiesty raz Riccardo Muti. Koncert sledovali aj Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, ktorí touto témou otvárajú prvý tohtoročný Operný týždenník:

1. Operný týždenník-4. 1. 2021

(postupne dopĺňame, aby sa vám najnovšia časť zobrazila, odporúčame niekoľkokrát znovunačítať článok)