Olympijské hry 2020
Olympijské hry 2020

Operný týždenník

Operný týždenník
Pravidelné rozhovory Jarmily Vitovičovej s operným manažérom Stanislavom Trnovským a ich hosťami vysielame každý pondelok v Rannom ladení o 7.24. Zostrih najnovších častí nájdete vždy na začiatku tohto článku, no aby ste ich videli, musíte si stránku s článkom obnoviť niekoľkokrát. Celé videorozhovory nájdete postupne na YouTube. Tie dostupné sú prepojené odkazom ku každej časti v článku nižšie.

Operný týždenník má letnú prestávku od 19. 7., reláciu najbližšie vysielame 16. 8. 2021.

◈◈◈
Operný týždenník, ktorý pripravuje Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, sa dnes bude dnes venovaťletným festivalom v zahraničí. Sú dramaturgicky atraktívne a organizátori sú mimoriadne ambiciózni. Napokon, niet sa čo čudovať po minulom lete...

Operný týdenník-12. 7. 2021

◈◈◈

Do dnešného Operného týždenníka pozvali Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský slovenského tenoristu Amira Khana. Rodák z Čadce je doma na českých operných scénach, kde má množstvo ponúk. V tomto období sa intenzívne objavuje aj na Slovensku, kde tento rok bude spievať vo všetkých troch operných domoch. Amir Khan je dobrým prísľubom pre budúcnosť v tenorovom obore, napriek tomu, že paralelne so spevom študoval aj niečo iné...

Operný týždenník-21. 6. 2021

◈◈◈

Už iba niekoľko dní zostáva do uvedenia opery Bohéma v Royal Opera House v Londýne. V produkcii Richarda Jonesa účinkuje aj slovenský operný spevák Aleš Jenis. Ten je v zahraničí viac ako doma a pôsobil už v mnohých významných operných domoch. Dnes je hosťom Operného týždenníka Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovského. Aleš Jenis je v Londýne už dlhšiu dobu a skúšky prebiehajú v rúškach, čo je pre spevákov mimoriadne nepríjemné...

Operný týždenník-14. 6. 2021

◈◈◈

Vždy v apríli sme sa dozvedali o hracom pláne nasledujúcej sezóny vo Viedenskej štátnej opere. Tento rok to bolo inak. Minulý týždeň bola nasledujúca sezóna odprezentovaná vo veľkom štýle. S divákmi, s orchestrom, vo vysielaní televízie, ale aj na youtube kanáli opery... Mimoriadna udalosť s bohatým programom zaujala v dnešnom Opernom týždenníku aj Jarmilu Vitovičovú a Stanislava Trnovského:

Operný týždenník-7. 6. 2021

◈◈◈

V nasledujúcej časti Operného týždenníka budú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský hovoriť s dramaturgom Opery SND Jozefom Červenkom. Aj ten je členom nového tímu vedenia divadla. Už dlhšiu dobu čakáme na záznam piesňových cyklov Dvořákových piesní a práve tam začína rozprávanie Jozef Červenka:

Operný týždenník-31. 5. 2021

◈◈◈
Toto je čas, kedy vás, divákov, kultúra potrebuje. Prejavte jej lojalitu a podporte ju svojím záujmom. Tieto slová platia pre každé kultúrne odvetvie, ktoré začína ako by odznova. Postaviť sa na nohy skúša aj opera. Niekde skúša pomaly, inde prirýchlo, a sú aj miesta, kde to zabalili... Aj o tom je dnešný Operný týždenník s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským:

Operný týždenník-24. 5. 2021

◈◈◈
Témou tejto časti relácie je otvárací koncert na Pražskom jare. Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský sa zhovárajú s Danielom Jägerom, redaktorom kultúrnej publicistiky Český rozhlas Vltava, ktorý koncert zhodnotí:

Operný týždenník-17. 5. 2021

◈◈◈
9. 5. 2021 bola online premiéra opery Roberto Devereux. Štátne divadlo v Košiciach ju sprístupnilo zadarmo v rámci Európskeho dňa opery. A vidieť ju môžete aj vy ešte stále na stránke košického divadla. Opera Gaetana Donizettiho je v hľadáčiku dnešného Operného týždenníka, ktorý pripravili Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník-10. 5. 2021

◈◈◈
V nasledujúcej časti Operného týždenníka privítala Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský operného speváka Štefána Kocána. Úspešný slovenský basista je už rok doma. A to má za sebou účinkovanie na najprestížnejších svetových operných scénach. Je to človek s jasnými názormi na operné vzťahy a ich fungovanie. Je náročný na seba, ale aj na okolie. Pred tromi rokmi účinkoval v opere Parsifal v Antverpách, čo je téma ešte Veľkej noci, ktorá bola iba prednedávnom. Tam sa začína spoločné rozprávanie, ktoré uvedie Stanislav Trnovský:

Operný týdenník-12. 4. 2021

◈◈◈
V nasledujúcej časti Operného týždenníka privítala Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský Róberta Bayera. Ten roky sleduje operné dianie v Nemecku, prekladá a prispieva do časopisu Hudobný život ako zahraničný redaktor. Minulý týždeň bola v Štátnej opere v Mníchove premiéra novej produkcie opery Gavalier s ružou od Richarda Straussa. Inscenácia austrálskeho režiséra Barrie Koskyho očarila divákov, ale aj kritikov. Nadšenie neskrýva ani náš hosť Róbert Bayer. Najskôr ale aktuálna situácia v Nemecku:

Operný týždenník-29. 3. 2021

◈◈◈
Štátne divadlo Košice na dnešný večer na portáli navstevnikonline.sk pripravili inscenovaný piesňový cyklus Franza Schuberta: Zimná cesta. Hostia dnešného Operného týždenníka sú teda riaditeľ Opery ŠDKE Roland Toth a Pavol Bršlík, slovenský tenorista. Hostia ich Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský. Najskôr ale pár noviniek:

Operný týždenník-22. 3. 2021

◈◈◈
Vitajte pri ďalšej časti Operného týždenníka, ktorý sa zrodil v časoch pandémie a už rok sleduje dianie vo svete opery. Tam sa život zastavil, ale sú témy, o ktorých v súvislosti s týmto monumentálnym hudobno dramatickým žánrom môžeme hovoriť. Témou dnešného rozhovoru Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovského je presah filmu do opery a opačne. Najskôr však pár noviniek:

Operný týždenník-15.3.2021

◈◈◈
V časoch bez priameho kontaktu s kultúrou, ktorý žijeme už rok, vznikli otázky čo s recenziami a publicistikou ako priamou reakciu na dielo. Šéfredaktori odborných časopisov, ale aj portálov museli zmeniť optiku a začať hľadať nové témy. Je to prípad aj, už 10-ročného portálu Operaslovakia.sk. Pre mnohých z nás, ale možno aj z vás, dennodenný partner na nové informácie zo sveta hudby. Zvykli sme si na jeho aktuálne recenzie, pravidelné informácie, ale aj bohatý kalendár výročí... Aká pandémia ovplyvnila jeho chod a smerovanie? O tom sa rozprávala Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský so šéfredaktorom tohto portálu Ľudovítom Vongrejom:

Operný týždenník 8. 3. 2021

◈◈◈
Vo Viedenskej  štátnej opere pôsobí niekoľko úspešných Slovákov. Spomeňme Ninu Polákovú a Romana Lazíka v balete, v orchestri Tibora Kováča a v opere nám robí dobré meno dvojica Peter Kellner a Slávka Zámečníková. Obaja sa predstavili aj v ostatnej premiére tejto sezóny, v Carmen. Tá je vo Viedni excentrická, vyzývavá a pravdivá aj vďaka režisérskej koncepcii Španiela Calixta Bieita. Pre našich mladých spevákov to bola dôležitá skúsenosť aj vzhľadom na povahu režiséra, ale tiež na stále nepriaznivé okolnosti vytvárať umenie v celom svojom rozsahu. O to viac sme potešení, že vo Viedni sa hrá, skúša a vysiela online... Je to téma dnešného Operného týždenníka. Hosťami sú teda Frasquita Slávka Zámečníková a Zuniga Peter Kellner. Rozhovory s nimi vedie Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, ktorý na úvod hovorí o tradícii uvádzania Carmen vo Viedni.

Operný týždenník-1. 3. 2021

◈◈◈
Pavel Černoch patrí v súčasnosti medzi najvyhľadávanejších tenoristov svojej generácie.  Ma 46 rokov a po úspešnom debute  v roku 2009 v Bavorskej štátnej opere v Mníchove ako Števa v Jej pastorkyni sa stal stálym hosťom na scénach najvýznamnejších operných domov, ako sú napr.:  Teatro alla Scala Milano, Opera San Carlo Neapol, Štátna opera  v Berlíne, Štátna opera v Hamburgu, Opera Stuttgart, Opera Zürich, Opéra de Bastille Paris, Opéra de Lyon, Teatro Real Madrid, Bolschoi Theater v Moskvě, Fínska národní opera Helsinki, podobne ako Salzburg či Bregenz.  Pavel Černoch prišiel počas pandémie o lukratívne koncerty , napokon hovorí o tom v dnešnom Opernom týždenníku. Ten opäť pripravila Jarmila Vitovičová so Stanom Trnovským. Ten na úvod hodnotí online premiéry uplynulých dní:

22. 2. 2021-Operný týždenník

◈◈◈
Tibor Kováč je už takmer 30 rokov členom Viedenských filharmonikov. Vedie sekciu druhých huslí. Okrem toho učí, vedie kurzy, hrá „komorinu" a študuje nový repertoár. To všetko v normálnych časoch, pochopiteľne. Aj napriek zložitej dobe, filharmonici vo Viedni stále hrajú a nahrávajú. Ako je to možné, povedal Tibor Kováč v dnešnej časti Operného týždenníka Jarmile Vitovičovej a Stanislavovi Trnovskému, ktorý na úvod vysvetľuje princíp Viedenských filharmonikov:

15. 2. 2021-Operný týždenník

◈◈◈
Tento týždeň sa v Národnom divadle moravskoslezském v Ostrave chystajú premiéry opery Tosca. Budú streamované naživo v televízii, ale aj na iných sieťach. V ostravskej produkcii účinkuje aj slovenský operný spevák Daniel Čapkovič, hosť dnešného Operného týždenníka. Je to jeho debut v role Scarpiu./Skarpiu/. Viac už povedal Jarmile Vitovičovej a Stanislavovi Trnovskému, ktorý na úvod sumarizuje aktuálny vývoj vo svete opery:

8. 2. 2021-Operný týždenník

◈◈◈
V sobotu uviedla Štátna opera v Prahe premiéru opery Rigoletto. Je to prvá premiéra v sezóne a zároveň prvá premiéra v Štátnej opere po jej rozsiahlej rekonštrukcii. Opera bola naživo streamovaná na ČT Art. Sledovali ju aj tvorcovia Operného týždenníka Rádia DEVÍN – Jarmila Vitovičova a Stanislav Trnovský. Spolu s operným kritikom Pavlom Ungerom priniesli pár postrehov z tohto naštudovania, ktoré bude spoločnosť určite polarizovať:

1. 2. 2021-Operný týždenník 6

◈◈◈
Viac ako 150-ročná história Viedenskej štátnej opery je fascinujúcim príbehom, je vizitkou krajiny a každá štátna návšteva tam končí svoj pobyt. V jej archívoch nájdeme aj slovenských spevákov. Práve o nich dnes bude reč v Opernom týždenníku. A tradičnej ho pripravuje Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

25. 1. 2021-Operný týždenník 4

◈◈◈
Prijaté bezpečnostné opatrenia znemožňujú prevádzku divadiel po celom svete. Takmer všade je kultúra zmrazená a stav núdze sa predlžuje. Karty zamiešal aj brexit, pre ktorý si niektorí umelci žiadajú o iné občianstvá a hudobníci orchestra Metropolitnej opery v New Yourku sú už desať mesiacov bez výplat. Dnešný Operný týždenník si ale posvieti na jednu z najväčších osobností súčasnosti - Placida Dominga. Ten v súčasnosti otvára futbalové štadióny, ale aj objavuje neznáme miesta v Kazachstane. Domingo bude mať tento týždeň 80 rokov a oslavovať bude vo Viedni. Tá sa mu neobrátila chrbtom, keď mu na jeseň 2019 zlomila kampaň METOO profesionálne väzy takmer na celom svete. Napätie, ktoré sa vkradlo do Domingovho života ustál a dnes si užíva svoj profesionálny finiš. O jeho úspešnej kariére hovorí Jarmila Vitovičová so Stanislavom Trnovským:

18. 1. 20201-Operný týždenník 3

◈◈◈
Pandémia spôsobila, že divadlá sú v celom svete zavreté. Neplatí to však pre Rusko, kde sa hrá aj štyrikrát denne. Aj preto sa Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, autori Operného týždenníka, spojili s dirigentom Petrom Ferancom, ktorý je novým riaditeľom Slovenského inštitútu v Moskve:

2. Operný týždenník-11. 1. 2021

◈◈◈
Novoročný koncert jedného z najuznávanejších orchestrov sveta - Viedenských filharmonikov - patrí k najočakávanejším udalostiam roka. Videli sme ho aj 1. januára 2021. Koncert bol prejavom spolupatričnosti v týchto mimoriadnych časoch, významným gestom pre hudobníkov v koncertnej sále, ako aj hudobným posolstvom Rakúska ako kultúrnej krajiny celému svetu. Za dirigentským pultom stál už po šiesty raz Riccardo Muti. Koncert sledovali aj Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, ktorí touto témou otvárajú prvý tohtoročný Operný týždenník:

1. Operný týždenník-4. 1. 2021

(postupne dopĺňame, aby sa vám najnovšia časť zobrazila, odporúčame niekoľkokrát znovunačítať článok)