: Streda, 21. 4. 2021 od 18:00, Nitrianska galéria - live stream sa konal v minulosti.
Záznam koncertu Martiny Janegovej:
Pomoc
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Záznam koncertu Fera Királyho:
Pomoc
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
18:00 / Martina Janegová
Program:
Martin Burlas: Papierový kráľ zaspáva (1983 - 84)
John Adams: Phrygian Gates (1978)
V 20. storočí sa viacero skladateľov snažilo zjednodušiť svoju hudobnú reč. Postupnou simplifikáciou a zameriavaním sa na menšie štruktúry sa začal rozvíjať hudobný svet minimalizmu. Opakujúce sa hudobné figúry a malé štruktúry sú základnými stavebnými prvkami časovo rozsiahlych kompozícií, počas ktorých má divák čas vnímať najmä rytmické a sonórne vlastnosti diel. Skladatelia Martin Burlas (1955) i John Adams (1947) zhodne dospeli vo svojej tvorbe k bodu, keď začali ako hlavný vyjadrovací kompozičný postup využívať minimalizmus. Oboch skladateľov spája ich vyrastanie v umeleckých rodinách, kde boli v kontakte s klasickou i jazzovou hudbou skrz svojich rodičov (skladateľ L. Burlas, otec jazzový saxofonista a mama jazzová speváčka v rodine Adamsových). Dobré orientovanie sa v štruktúrach klasickej hudby dovolilo skladateľom hľadať nové možnosti vyjadrovania. Martin Burlas pracuje paralelne na pôde klasickej i experimentálnej hudby, kde v rôznych zoskupeniach prezentuje svoje idey a pohľad na svet. Papierový kráľ zaspáva (1983/84) patrí medzi jeho skoršie diela, môžeme v ňom počuť jemnú a citlivú prácu so zvukom. Kalifornský skladateľ John Adams komunikuje s poslucháčmi v intenciách minimalizmu v skladbe Phrygian gates (1978), v ktorej je dôležitá repetitívnosť. Môže za to možno i fakt, že J. Adams toto dielo komponoval v malej chate v blízkosti pláže, kde sa denne pozeral na vlnenie mora. Text: Kristína Gotthardt
20:00 / Fero Király
Program:
Fero Király: 4 Eseje pre klavír a elektroniku (2021)
Fero Király (1979) je etablovanou kompozičnou a interpretačnou osobnosťou slovenskej hudobnej scény. Spoločnosť pravidelne obohacuje aj svojou pedagogickou činnosťou, vďaka ktorej sa mladé talenty školia v nových hudobných technológiách už od útleho veku. Hudba F. Királyho v sebe zahŕňa rôzne klasické i experimentálne polohy. Často ho môžeme na koncertoch vidieť priamo v tvorivom procese pri live codingu a sound arte. Vo svojich projektoch zvykne spolupracovať s domácimi i zahraničnými umelcami, ktorí nemusia byť len hudobníci (tanečnica Zuzana Žabková, výtvarníci Kubinskí). Doménou F. Királyho je využívanie počítačov a elektronických vymožeností na hudobnú tvorbu. Skladateľ sa dlhé obdobie zaoberá klavírnou tvorbou minimalistického skladateľa Philipa Glassa, ktorú interpretuje v Cluster ensemble. Text: Kristína Gotthardt
Piano Days
Hlavný organizátor: InMusic, o. z.
Spoluorganizátor: Rozhlas a televízia Slovenska, Rádio Devín
Hlavný partner: Fond na podporu umenia
Partneri: Slovenská filharmónia, Štátny komorný orchester Žilina, Nitrianska galéria
Mediálni partneri: .týždeň, Opera Slovakia, Hudobný život
Koncerty Piano Days sa konajú v rámci projektu InMusic - celoročná činnosť 2021, ktorý z verejných zdrojov ako hlavný partner podporil Fond na podporu umenia. S podporou SOZA. S finančným príspevkom Hudobného fondu.