V nedeľu 8. mája 2022 si pripomenieme štátny sviatok Deň víťazstva nad fašizmom a koniec druhej svetovej vojny v Európe. Podpis kapitulačných listín v Berlíne dňa 8. mája 1945 priniesol koniec jedného z najhroznejších vojnových konfliktov v modernej histórii. V májové dni 1945 zaplnili ulice svetových miest nadšené davy ľudí, ktoré oslavovali koniec utrpenia a víťazstvo nad fašizmom. V Rádiu Devín si tento významný pamätný deň pripomenieme duchovnou a protivojnovou hudbou, skladbami súvisiacimi s okolnosťami druhej svetovej vojny a tematicky ladenými pásmami.
Programové tipy k výročiu ukončenia II. svetovej vojny:
8.00 Musica sacra: Duchovná hudba pre klavír
Sólový klavír nie je typickým médiom duchovnej hudby. Autor relácie Tomáš Boroš sa odhodlal preskúmať duchovný rozmer klavíra v tvorbe posledných storočí. Zaznejú diela Franza Liszta, Oliviera Messieaena, Georga Crumba, Johanna Sebastiana Bacha a Gyorga Kurtága.
10.00 Rubikon: Spomienky na vojnu včera a dnes
10.30 Nedeľné matiné
Skladby súvisiace s okolnosťami druhej svetovej vojny z tvorby európskych skladateľov 20. storočia. Bude znieť Dies irae z Vojnového Requiem Benjamina Brittena, Sonáta pre klavír č.6 Sergeja Prokofjeva a Symfónia č. 3 „Liturgická“ Arthura Honeggera.
12.00 Fíčer: Všetci ľudia budú bratia – viac info.
15.00 Fakty: Pokoriteľ Alsterufera
Na pozadí životného osudu generálmajora vo výslužbe Ivana Otta Schwarza autor približuje pôsobenie Slovákov v česko - slovenských perutiach Britského kráľovského letectva (RAF) počas druhej svetovej vojny. Číta Peter Rúfus. Réžia Laco Kerata.
Výber z panorámy slovenskej protivojnovej hudby. V koncerte výnimočne uvádzame 5-10 minútové úryvky z kolekcie početných slovenských hudobných diel inšpirovaných udalosťami 2. sv. vojny od Andrašovana, Cikkera, Moyzesa, Očenáša, Kardoša a Jurovského. Úryvky zo skladieb zaznejú v podaní SOSR.
21.00 Dve rozhlasové hry Leopolda Laholu: Pohreb Dávida Krakowera a Zastrelený – viac info.
22.30 Nová hudba: David Matthews a album V temných časoch
Dve dramatické orchestrálne partitúry prezentujú hudbu Davida Matthewsa inšpirovanú literatúrou T.S. Eliota a Geoffreya Hilla. Obe diela prinášajú pohľad na temnotu - jedno z nej vystupuje prostredníctvom ročných období a druhé sa do temnoty ponára cez historické vojnové udalosti na stredovekom bojisku pri Towtone v Yorkshire.
---
Umberto Eco vo svojej úvahe o večnom fašizme a jeho prameňoch uvádza okrem iného individuálnu alebo spoločenskú frustráciu – „historický fašizmus apeloval na frustrované stredné triedy, trpiace následkami hospodárskej krízy, či politického poníženia, alebo vyľakané tlakom podriadených sociálnych skupín. V našich časoch," hovorí ďalej Eco, „keď sa z voľakedajších proletárov stáva stredná spoločenská trieda, bude fašizmus nachádzať odozvu práve u tejto novej väčšiny."
Hrozí nám teda návrat fašizmu v iných kostýmoch a s inými rekvizitami ako ten, ktorý sme doteraz poznali? Fašizmus s vábivo znejúcimi heslami, s ktorými sa na prvý pohľad vedia stotožniť aj tí, ktorým pri slove "fašizmus" naskakuje husia koža? O fašizme, jeho podobách a aj o tom, či je jeho nebezpečenstvo aktuálne hovorili s Máriou Michalkovou historici Mgr. Jakub Drábik, PhD. z HÚ SAV a Mgr. Miloslav Szabó, PhD. z FF UK v Bratislave v diskusnej relácii Symposion, ktorú nájdete na vypočutie v Archíve RTVS tu.