Operný týždenník 2022

Operný týždenník 2022

Pravidelné rozhovory o aktuálnom opernom dianí s Jarmilou Vitovičovou a operným manažérom Stanislavom Trnovským vysielame každý pondelok v Rannom ladení o 7:30. Zostrih najnovších častí nájdete vždy na začiatku tohto článku.

Reláciu vysielame v premiére každý pondelok o 7:30.

Archív relácie - 2020/2021

◈◈◈ 19. 12. 2022
Presne po dvoch mesiacoch sa za dirigentský pult v Opere SND postavila opäť žena. V októbri to bola Alice Meregaglia, ktorá dirigovala Čekovskej Impresária. Minulý týždeň to bola Zuzana Kadlčíková, ktorá pripravila operu Carmen. Nebývalo to zvykom, aby orchester viedla žena, ale doba sa mení a trendy tiež. Viac aj o tejto téme hovorí zbormajsterka SND Zuzana Kadlčíková:

Operný týždenník 113 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 12. 12. 2022
V Štátnej opere v Banskej Bystrici bola cez víkend premiéra operety Paganiny. Napísal ju Franz Lehár pred 100 rokmi a v Bystrici ju v minulosti už uviedli. Režisérkou je umelecká riaditeľka Baletu v Štátnej opere Dana Dinková, pre ktorú to nie je neznáma. Na jej vzťah k tomuto žánru sa v Opernom týždenníku pýtali Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 112 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 5. 12. 2022
Pred dvoma rokmi navrhol významný slovenský scénograf pôsobiaci v zahraničí Boris Kudlička výtvarný a architektonický koncept výstavy Divadelné storočie – stopy a postoje. Je desaťročia spojený s Poľskom, kde žije a pracuje, preto bolo jeho pracovné spojenie so Slovenskom udalosťou. Už 30 rokov navrhuje aj scény do opier po celom svete. Posledné týždne však trávil vo Viedenskej štátnej opere, kde pripravil spolu s Keithom Warnerom Wagnerových Majstrov spevákov norimberských. Vo Viedni Kudlička debutoval a to sa s operou pomaly lúči.Viac si vypočujete v rozhovore:

Operný týždenník 111 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 21. 11. 2022
Prvou premiérou sezóny bude pre Operu Štátneho divadla Košice v stredu 23. novembra v Historickej budove ŠDKE uvedenie opery Kráľ Roger, vrcholného diela poľského skladateľa Karola Szymanowského, ktorého 140. výročie narodenia si pripomíname tento rok. Dramaturgom opery je Stanislav Trnovský, spoluautor Operného týždenníka. O opere s ním hovorila Jarmila Vitovičová a prizvala aj ďalších z inscenačného tímu:

Operný týždenník 110 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 14. 11. 2022

V Brne pokračuje festival Janáček Brno!, a práve tento týždeň sa tam predstaví Velšská národná opera s inscenáciou Věc Makropulos pod vedením Tomáša Hanusa. Účinkuje v nej aj dnešný hosť Operného týždenníka Gustáv Beláček. Postava Doktora Kolenatého mu je akoby osudovou:

Operný týždenník 109 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 7. 11. 2022

Výnimočné spojenie opery Z mŕtveho domu a scénickej podoby Glagolskej omše otvorilo minulý týždeň 8. ročník festivalu Janáček Brno! Posledná Janáčkova opera, ktorú nikdy nepočul, je ponurým rozprávaním o každodennom živote a o životných osudoch trestancov v sibírskej väznici s psychologickými rozbormi, filozofickými úvahami, takmer bez dialógov, bez hlavného hrdinu a ženských postáv. V úlohe Šiškova sa predstavil aj hosť Operného týždenníka, slovenský barytonista Pavol Kubáň, ktorý s veľkým úspechom zvládol svoj takmer 20 minútový výstup. Na úvod rozhovoru vysvetľuje zrod opery Z mŕtveho domu:

Operný týždenník 108 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 31. 10. 2022
Po viac ako dvoch rokoch v jednom jedinom predstavení ponúklo SND uvedenie opery Ľubice Čekovskej - Impresario Dotcom. Koprodukcia s rakúskym Bregenzom, kde mala opera v auguste 2020 svetovú premiéru, dostala zadosť a na najbližšie uvedenie si budeme musieť zájsť do Nemecka. Či to bol strach o publikum, či strach z modernej európskej hudby, alebo nebodaj strach z nepoznaného, nevedno. Hudba Čekovskej je hraná za hranicami našej malej krajiny a my sme zažili jej malú, o to kvalitnejšiu ochutnávku. Na oboch premiérach boli aj autori Operného týždenníka Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová a ich hostkou bola teda slovenská skladateľka Ľubica Čekovská. Ako sa jej páčil bratislavský Impresario?

Operný týždenník 107 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 24. 10. 2022
V poľskej Poznani uviedli pred týždňom po prvýkrát v histórii divadla operu Rusalka od Antonína Dvořáka. Spolupracoval na nej aj slovenský dirigent Martin Leginus. V Opernom týždenníku hovoril o invenčnej réžii, o talentoch v divadle, ale aj o vysokom nasadení celého týmu:

Operný týždenník 106 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈
17. 10. 2022
Viedenská štátna opera sa vrátila k niekoľkoročnej inscenácii Janáčkovej opery Jej pastorkyňa v réžii Davida Pountneyho. Pred 20 rokmi sa v nej spievalo ešte po nemecky, ale v najnovšej verzii už znie čeština. Operu hudobne naštudoval český dirigent Tomáš Hanus, v titulnej úlohe sa predstavila Asmik Grigorijan a postavu Kostelníčky stvárnila česká operná speváčka Eliška Weissová, ktorá v ten večer vo Viedni debutovala. Prijala pozvanie aj do nášho Operného týždenníka. Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová s ňou hovorili o pocitoch, ktoré zažíva spevák, keď sa mu ozvú z Viedenskej štátnej opery:

Operný týždenník 105 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 10. 10. 2022
Štátna opera v Banskej Bystrici uvádza tento týždeň premiéru komickej opery Predaná nevesta od Bedřicha Smetanu. Dielo zinscenovala mladá slovenská režisérka Zuzana Fischer, absolventka Janáčkovej akadémie múzickým umení v Brne. Touto inscenáciou sa ako režisérka do Bystrice vracia po troch rokoch. Zuzana Fischer bola hostkou Operného týždenníka:

Operný týždenník 104 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 3. 10. 2022

22. septembra v roku 1886 otvorili Mestské divadlo mesta Prešporok, dnes známe ako Historická budova Slovenského národného divadla. Budovu známych viedenských architektov Ferdinanda Fellnera a Hermanna Helmera postavili na mieste pôvodnej kamennej budovy v novorenesančnom štýle. Vedecko-technická revolúcia priniesla do divadla v roku 1926 kompletnú výmenu plynového osvetlenia za elektrické. O 10 rokov neskôr prebieha prvá rozsiahlejšia rekonštrukcia javiskového priestoru, opravuje sa fasáda. Po 2. sv. vojne sa menia sedadlá, rušia sa miesta na státie, ale aj galéria, ktorú nahrádza osvetľovacia kabína. No a v rokoch 1969 – 1972 dochádza k rozsiahlej generálnej oprave. To sú roky, o ktorých dnes budú hovoriť aj Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová v Opernom týždenníku. Ich hosťom bol operný kritik Pavel Unger, vďaka ktorému si dnes dokážeme predstaviť tieto náročné spoločenské a politické časy:

Operný týždenník 103 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 26. 9. 2022
Opera v štyroch dejstvách vo francúzskom jazyku so slovenskými a anglickými titulkami. To je opera Carmen, ktorej novú produkciu očakávame už tento týždeň na našej prvej divadelnej scéne. Je v rukách riaditeľa Opery SND Lubora Cukra a nového šéfdirigenta Kevina Rhodesa. Hostkou Operného týždenníka bola hlavná predstaviteľka Carmen, Katarína Hano Florová. V rozhovore si vypočujete o jej debute, o hlasovom obore, ale aj začiatkoch v zbore:

Operný týždenník 102 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 12. 9. 2022
V Štátnej opere v Prahe uvedú už tento týždeň premiéru operety Ples v hoteli Savoy. Modernú operetnú revue plnú tanca, milostného iskrenia a vtipných zápletiek napísal Paul Abraham. Dielo je uvádzané v rámci projektu Musica non grata, ktorý oživuje umelecký odkaz skladateľov medzivojnovej Prahy, ktorí boli prenasledovaní, či perzekvovaní z náboženských, rasových alebo politických dôvodov. Režisérom operety je slovenský režisér Martin Čičvák. Na úvod rozhovoru pre Operný týždenník približuje, kto bol Paul Abraham:

Operný týždenník 101 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 5. 9. 2022

V Opernom týždenníku, už stom v poradí, sa pozrieme na leto v neďalekom kameňolome v St. Margarethen, na festival na jazere v Mörbischi, ale povieme si tiež o štedrom dotovaní festivalu v Bregenzi:

Operný týždenník 100 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 22. 8. 2022

V Bayreuthe sú v týchto dňoch opäť dni plné hudby Richarda Wagnera. Slávnosti sa konajú s prestávkami od roku 1876 a hlavnou ideou je uvádzanie opier majstra hudobnej drámy v obmenených inscenáciách. Aj tento rok tam bol operný kritik Róbert Bayer, ktorý videl všetky premiéry. Videl Nového Tristana, ale aj celý Ring. Bol hosťom Operného týždenníka:

Operný týždenník 99 - 22. 8. 2022 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 15. 8. 2022

Leto patrí už tradične festivalom a jedným z tých najzásadnejších je aj festival v Salzburgu. Nové vedenie si dalo za úlohu povzbudiť publikum, aby premýšľalo hlbšie a širšie. Táto idea sa vydarila a ich diváci sú definitívne späť. Sály sú plné a platí to tak pre operu ako aj pre činohru. Novou inscenáciou je v tomto roku opera Leoša Janáčka Káťa Kabanová a v nej je Varvarou slovenská speváčka Jarmila Balážová. Predstaví ju Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 98 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 4. 7. 2022
Festival Bayreuther Festspiele je považovaný za jednu z najväčších a najhonosnejších udalostí klasickej hudby. Richard Wagner ho založil v roku 1876, aby tu mohol uvádzať svoje opery. Podujatie so svojimi pevnými tradíciami bude sledovať z orchestriska už druhý roka aj slovenský violončelista Csaba Rácz. Bol hosťom Operného týždenníka, kam ho pozvali Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, ktorý hovorí na úvod o tohtoročnom programe:

Operný týždenník 97 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 27. 6. 2022
Svetová premiéra novo zrekonštruovanej českej verzie opery Plameny Erwina Schulhoffa v rámci projektu Musica non grata a viedenský Orfeo. Dve opery sú v hľadáčiku Operného týždenníka. Pohľad na ne v rozhovore s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským ponúka operný kritik Pavel Unger. A začíname v Štátnej opere v Prahe, kde uviedli operu Plameny:

Operný týždenník 96 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 20. 6. 2022
Už tento piatok je v Štátnom divadle v Košiciach pripravené koncertné uvedenie opery Richarda Wagnera Tristan a Izolda. Opera je považovaná za Wagnerovo vrcholné dielo, mimoriadne náročné pre hlavného predstaviteľa. „Partitúra Tristana je napísaná neuveriteľne transparentne a dá sa v nej nájsť množstvo neuveriteľných farieb. Je písaná komornejšie ako iné Wagnerove opery,“ povedal dirigent predstavenia Peter Valentovič. Tristanom je po prvý raz člen košického ansámblu Titusz Tóbisz. Bol hosťom Operného týždenníka Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovského, ktorý je zároveň dramaturgom Opery. Čo sa teda v Košiciach v závere sezóny chystá?

Operný týždenník 95 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 13. 6. 2022
V Ríme, v jednom z najprestížnejších orchestrov na svete - Orchester národnej Akadémie Santa Cecilia – debutoval minulý týždeň slovenský operný spevák Jozef Benci. Pripomeňme si výnimočnosť tohto orchestra, ktorý počas svojej viac ako 100 ročnej existencie spolupracoval s legendárnymi osobnosťami minulého storočia ako Mahler, Strauss, Sibelius, Stravinskij, Toscanini, Claudio Abbado, Riccardo Muti, či Christian Thielemann. Od roku 2005 ho vedie Sir Antonio Pappano, a prvým hosťujúcim dirigentom je Čech Jakub Hruša. Práve on oslovil nášho operného speváka do produkcie, ktorá bola uplynulý týždeň v Ríme. Do operného týždenníka sme preto oslovili sólistu Opery SND Jozefa Benciho:

Operný týždenník 94 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 6. 6. 2022
V Sofii cez víkend dirigoval slovenský dirigent Oliver Dohnányi. Viedol operné predstavenie Dona Carla. No a neďaleko Národnej Opery je aj Filharmónia, kde sa zase predstavil slovenský dirigent Peter Valentovič. Vypočujte si ich rozprávanie o bulharskej tradícii zborov, ale aj vysokej orchestrálnej úrovni hráčov. Na úvod hovorí Oliver Dohnányi o príprave opery Don Carlos:

Operný týždenník 93 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 30. 5. 2022
Prinášame pohľad na sezónu 2022/2023 v Janáčkovej opere v Brne. Tá vyzerá lákavo a pridanou hodnotou je aj 8. ročník prestížneho svetového festivalu Janáček Brno. Dramaturgia je ucelená, pestrá a atraktívna. Uvidíme 4 nové naštudovania, ktorých spoločnou témou je láska, pretože práve ju potrebujeme v tejto dobe, ako sa vyjadril riaditeľ opery Jiří Heřman. Začíname v Janáčkovom divadle, ktoré bolo postavené v prvej polovici 60-tych rokov, ale zdĺhavá história jeho príprav je podobná Novej budove SND:

Operný týždenník 92 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 23. 5. 2022
Rozhovor o novej sezóne vo Viedenskej štátnej opere.

Už týždeň si môžete kúpiť lístky do Viedenskej štátnej opery na mesiace september a október. Plán novej sezóny je už totiž známy a zverejnil ho riaditeľ opery Bogdan Roščič na matiné, ktoré bolo pred publikom aj ako streaming pre všetkých vo virtuálnom priestore. Podčiarkol v ňom dôležitosť uvádzania barokových opier, dôraz na Mozarta, Wagnera a Richarda Straussa, príležitosti pre debuty. Operný týždenník číslo 91 je venovaný novej sezóne vo Viedenskej štátnej opere:

Operný týždenník 91 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 16. 5. 2022
Rozhovor s operným spevákom Pavlom Kubáňom.

Pôsobí ako sólista v Národnom divadle v Prahe, je výrazným zjavom na opernej scéne, charakterový, hĺbavý typ interpreta. Aj vďaka jeho výraznému prispeniu získalo Liberecké divadlo cenu na Festivale Opera po niekoľkýkrát. Rád objavuje nový repertoár, aj o tom hovoril s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským. Vypočujte si príbeh tohto 32-ročného operného speváka, ktorý na Slovensku spieval iba v Košiciach:

Operný týždenník 90 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 9. 5. 2022
V týchto dňoch sledujeme vyhrotenú situáciu v Opere SND. Vedenie divadla prepúšťa sólistov a tvrdí, že ide o nevyhnutné reformné kroky, ktoré smerujú k ekonomickej stabilizácii i umeleckému reštartu. Jedným z dotknutých sólistov je aj tenorista Ľudovít Ludha, ktorý s veľkým úspechom spieval na začiatku roka v Berlínskej Štátnej opere hlavnú rolu, rolu Alberta Gregora v opere Věc Makropulos od Leoša Janáčka. Za dirigentským pultom stál svetový dirigent Simon Rattle. Pripomeňme si tento rozhovor, ktorý odznel v Opernom týždenníku vo februári:

Operný týždenník 9.5.22 R Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 3. 5. 2022
O postoji k ruským umelcom hovorí operný kritik Robo Bayer.

Presne pred dvoma mesiacmi dostal Valerij Gergiev definitívnu výpoveď z Mníchovskej filharmónie. Na západe s ním už nikto nepočíta. Vybral si cestu opačným smerom – do Ruska. A potom tu máme ešte jeden smer - z Ruska na Západ. Svet je plný umeleckých exilantov, ktorí odmietli žiť v krajine, na ktorú je uvalených najviac sankcií na svete. Takmer po sto rokoch sa dejiny opakujú a hovoriť o tom budú aj redaktori Operného týždenníka, Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský. Do diskusie zavolali operného kritika Róberta Bayera, ktorý žije v Mníchove. Obrusujú sa už hrany pri tejto téme?

◈◈◈ 25. 4. 2022
Rozhovor s opernou speváčkou Slávkou Zámečníkovou o debute Donny Anny.

V Štátnej opere v Berlíne uviedli v apríli nové naštudovanie Mozartovej opery Don Giovanni. Ako Donna Anna debutovala v tejto postave Slávka Zámečníková, sólistka Viedenskej štátnej opery. Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová boli zvedaví na netradičnú režisérsku koncepciu, ktorú v úvode objasňuje samotná speváčka:

Operný týždenník 89 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 11. 4. 2022
Rozhovor s Lenkou Šaldovou, riaditeľkou Festivalu hudobného divadla Opera.

Už 15. krát sa v Prahe uskutočnil Festival hudobného divadla Opera. Je to jediná reprezentatívna prehliadka českých a od roku 2015 aj slovenských operných súborov, ktorú v našich končinách máme. Skončila sa iba pred nedávnom v Prahe a to je dôvod, prečo je témou Operného týždenníka. Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová chceli o histórii tohto festivalu vedieť viac a preto bola ich hostkou riaditeľka prehliadky Lenka Šaldová:

Operný týždenník 88 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 4. apríl 2022
Rozhovor so zbormajstrom Jozefom Chabroňom o umeleckom turné Slovenského filharmonického zboru v Nemecku.

Slovenský filharmonický zbor je na umeleckom zájazde v nemeckom Baden-Badene a Berlíne. Spolu s Berlínskymi filharmonikmi a ich šéfdirigentom Kirilom Petrenkom pripravujú opery Pikova dáma a Jolanta, ktoré uvedú na tradičnom Veľkonočnom festivale. Hosťom Operného týždenníka, ktorý pripravili Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, je preto zbormajster tohto elitného telesa Jozef Chabroň:

Operný týždenník 87 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 21. marca 2022
Peter Mazalán a jeho projekt Ich habe genug.

Už stačí / Ich habe genug je divadelným projektom, ktorého cieľom je prispieť k diskusii o rovnosti a tolerancii medzi ľuďmi. Kantáta Johanna Sebastiana Bacha v spojení s textami Hermanna Hesseho je zatiaľ poslednou témou, ktorej sa venoval Peter Mazalán, známy projektmi Zimná cesta, Decameron, či Ten, ktorý prežil. Premiéra bola pred pár dňami v ŠDKE a v Opernom týždenníku sme sa rozprávali s Petrom Mazalánom, ktorý je architekt, ale aj operný spevák. Kedy sa rozhodol stať sa performerom?
Operný týždenník 86 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 14. marca 2022
V Cardiffe uvádzajú Janáčkovu Jenufu aj so slovensko českým obsadením. V úlohe Kostelníčky sa predstaví česká sopranistka Eliška Weissová. Je hosťom Operného týždenníka a reč bude aj o výnimočnosti uvedenia tohto diela, či skvelom hudobnom naštudovaní Tomáša Hanusa:

Operný týždenník 85 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 7. marca 2022
O tom, ako sa ukrajinsko-ruský konflikt dotýka sveta opery a klasickej hudby.

V Opernom týždenníku hľadajú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský odpovede na otázky, ktoré priniesli posledné dni... Čo je to solidárnosť? Prečo sa zatvárajú dvere ruskej hudbe a hudobníkom? Ktorí známi ukrajinskí umelci reagujú na vojnu? Kde končí solidarita a začína povinnosť?

Operný týždenník 84 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 23. február 2022
Ludovit Ludha hovorí o premiére opery Věc Makropulos v Berlíne.

V Berlínskej Štátnej opere účinkoval po prvýkrát slovenský operný spevák Ľudovít Ludha. Včera večer odspieval posledné predstavenie opery Věc Makropulos od Leoša Janáčka. Práca na tejto inscenácii mala humorný, ale, zdá sa, osudový začiatok:

Operný týždenník 83 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 21. február 2022
Pavol Bršlík hovorí o príprave opery Jenufa v Theater and der Wien.

Počas víkendu bola v Theater an der Wien premiéra opery Jenufa od Leoša Janáčka. Je to nové naštudovanie v rukách holandskej režisérky Lotte de Beer. Aj preto dnes Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský oslovili do Operného týždenníka Pavla Bršlíka, ktorý v opere spieva rolu Števa. Aké sú jeho skúsenosti s Janáčkom?

Operný týždenník 82 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 7. február 2022
Pavel Polka, správca Múzea Franza Schuberta v Želiezovciach o pobyte Schuberta na Slovensku

Minulý týždeň sme si pripomenuli 225 rokov od narodenia hudobného skladateľa Franza Schuberta. Jeden z najznámejších autorov piesňovej tvorby žil mimoriadne spoločenským životom, čo ho doviedlo až k úmrtiu vo veku 31 rokov... Ale to, čo Franz Schubert počas svojho krátkeho ale plného života vytvoril, nie je torzo. Stačilo to na ucelený odkaz génia. Podobne sa o ňom vyjadruje aj Pavel Polka, ktorý spravuje Múzeum Franza Schuberta v Želiezovciach. Tam Schubert dvakrát pôsobil a to zaujímalo aj autorov Operného týždenníka – Jarmilu Vitovičovú a Stanislava Trnovského. Na úvod pár informácií o skladateľovi:

Operný týždenník 80 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 24. január 2022
Rozhovor so spevákom Petrom Kellnerom o debute v Metropolitnej opere

V sobotu odspieval slovenský basista Peter Kellner, sólista Viedenskej štátnej opery, štvrté a zároveň posledné predstavenie v Metropolitnej opere v New Yorku. V živote operného speváka, ktorý celý život pracuje na tom, aby jeho hlas očaril mnohých ľudí, je americká scéna jedným zo snov. Petrovi sa to podarilo a bol svojim obľúbeným Collinom v Puccinoho Bohéme v legendárnej inscenácii Franca Zeffirelliho. V dnešnom Opernom týždenníku bol preto hosťom a o svojich dojmoch z Ameriky hovoril s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským:

Operný týždenník 79 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 17. január 2022
Rozhovor s Pavlom Smolkom z Hudobnej Únie Slovenska o možnostiach otvoriť kultúru.

Novinkou v oblasti kultúry po tomto víkende je fakt, že každé dva týždne budú jej zástupcovia prizývaní na rokovania o pripravovaných covidových opatreniach. Dva roky sa rozprávame o covide, ktorý zmietol kultúru z pódií, sál, divadiel, ale aj z očí... Minulý týždeň sa zástupcovia kultúrnej scény stretli s ministrami, aby jasne deklarovali, že takto to už ďalej nejde. Kultúra nie je na kľúčik a nedá sa otvoriť z piatka do pondelka. Aj preto sa dnes v Opernom týždenníku venujeme tejto téme. Hosťom Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovského je Pavol Smolka z Hudobnej Únie Slovenska:

Operný týždenník 78 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 10. január 2022
Wagnerova opera Parsifal vo Viedenskej štátnej opere a Novoročné koncerty

V časoch, kedy kultúra zostáva na chvoste všetkých záujmov, pozývame počúvať Operný týždenník, ktorý pokračuje aj v Novom roku. Vrátime sa v ňom do Viedne, kde pred Vianocami netradične uviedli Parsifala a pozrieme sa aj na to, ako dopadli silvestrovské a novoročné koncerty:

Operný týždenník 77 - 10.1.2022 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

(postupne dopĺňame)