Operný týždenník

Operný týždenník

Pravidelné rozhovory o aktuálnom opernom dianí s Jarmilou Vitovičovou a operným manažérom Stanislavom Trnovským vysielame každý pondelok v Rannom ladení o 7:30. Zostrih najnovších častí nájdete vždy na začiatku tohto článku.

Reláciu vysielame v premiére každý pondelok o 7:30.

Archív relácie 2022

Archív relácie - 2020/2021

◈◈◈ 26. 6. 2023
Operný kritik Pavel Unger videl v posledných dňoch zaujímavé inscenácie, na ktoré boli zvedaví Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 132 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 19. 6. 2023

Už je to takmer dvesto rokov, čo sa v milánskom divadle Teatro Carcano konala premiéra Donizettiho opery Anna Bolena. Bol to moment, ktorý mu otvoril cestu k medzinárodnej sláve. Na javisku vidíme výklad historických udalostí, ale tiež milostný príbeh, lásku, zradu a útrapy hlavnej hrdinky. Jeden z klenotov belcantového repertoáru prináša na javisko Národné divadlo Košice ako svoju poslednú premiéru v tejto sezóne. Uvádza ju poloscénicky. Viac si vypočujete v rozhovore s Luciou Kaňkovou, ktorá spieva titulnú rolu a Antonom Korenčim, ktorý je režisérom opery:

Operný týždenník 131 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 12. 6. 2023
Expresívna, krátka a šokujúca, tak by sa dala stručne opísať Straussova opera Salome podľa hry Oscara Wilda. Príbeh inšpirovaný Bibliou o pôvabnej Salome, dcére kráľa Herodesa a jej obsesívnej láske k  prorokovi Jochanaanovi vyvolal pri premiére poriadny škandál. Zároveň sa dielo plné silnej, dramatickej hudby a bohatých orchestrálnych farieb stalo celosvetovou senzáciou a je ním právom dodnes. Operu Salome uvádzajú v premiére tento týždeň v Janáčkovom divadle v Brne a titulnú rolu – Salome – spieva slovenská operná speváčka Linda Ballová, ktorá bola hostkou aktuálneho OT:

Operný týždenník 130 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 29. 5. 2023

V polovici apríla ohlásil riaditeľ Viedenskej štátnej opery Bogdan Roščič novú sezónu. Ohlásil ju tradične na Matiné s exkluzívnymi hosťami. Spieval Piotr Beczala, Erwin Schrott, prišiel skladateľ Alexander Raskatov, režisér Claus Guth a ďalší. Matiné sledovali aj redaktori Operného týždenníka, Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 129 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 29. 5. 2023
Jozef Chabroň v auguste končí na poste zbormajstra Slovenského filharmonického zboru, pokračovať bude vo Viedenskej štátnej opere. Od septembra bude zastávať post hudobného asistenta riaditeľa zboru Viedenskej štátnej opery. Je to veľká výzva, ktorej sa mieni chytiť. Viac približuje Jozef Chabroň v rozhovore pre OT:

Operný týždenník 128 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 22. 5. 2023
Dva mesiace je slovenská operná speváčka Slávka Zámečníková v Paríži. V Opere Bastille totiž debutuje. Spieva Musette v opere Bohéma od Giacoma Pucciniho. Inscenácia je pomerne netradičná, aj o tom hovorí s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským v Opernom týždenníku:

Operný týždenník 127 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 15. 5. 2023
Doživotný úspech talianskemu skladateľovi Umbertovi Giordanovi zabezpečili opery Andrea Chenier a Fedora. Vrátil sa v nich k veristickým ideálom. Chenier mal premiéru v La Scale a vo Fedore zase začal svoju kariéru Enrico Caruso. V Opernom týždenníku budeme hovoriť o prvej menovanej opere, lebo tá je v programe Štátnej opery v BB ako premiérový titul už koncom tohto týždňa. Operu Andrea Chenier prišla do Banskej Bystrice pripraviť režisérka Andrea Hlinková. Vypočujte si, čo povedala o premiére opery:

Operný týždenník 126 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 24. 4. 2023

3. júna v roku 1972 uviedli naposledy operu Tannhäuser v Moravskoslezském divadle v Ostrave. Po 50-tich rokoch sa do Divadla Antonína Dvořáka tento opus vracia a bude v rukách inscenačnej dvojice Jiří Nekvasil a Daniel Dvořák. Postavu Wolframa von Eschenbacha stvárňuje slovenský operný spevák Pavol Kubáň. V Opernom týždenníku s ním hovorili Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 125 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 17. 4. 2023
V Opere SND je naplánovaná tento týždeň posledná premiéra sezóny. Bude ňou Maria Stuarda od Gaetana Donizettiho. Inscenáciu jednej z troch mimoriadne náročných drám Gaetana Donizettiho, tvoriacich takzvanú Tudorovskú trilógiu, naštudoval francúzsky režisér Gilbert Blin. Na javisku uvidíme výrazný dramatický konflikt, bohatý psychologický profil postáv, príbeh dvoch kráľovien – rivaliek Márie Stuartovej a jej sesternice kráľovej Alžbety I. V OP sme sa zamerali na postavu Alžbety I., ktorú bude na prvej premiére spievať slovenská operná speváčka Jana Kurucová:

Operný týždenník 124 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 10. 4. 2023
Na Veľký piatok 15. apríla v roku 1729 uviedli oratórium Matúšove pašie, ktoré Johann Sebastian Bach skomponoval pre predvedenie v Lipsku. Počas jeho života zazneli tri-, nanajvýš štyrikrát ako súčasť veľkonočnej liturgie v Kostole sv. Tomáša. Na svoj koncertný život si museli počkať nasledujúcich sto rokov až kým ich v roku 1829 v Berlíne opätovne neoživil v tom čase len dvadsaťročný skladateľ a dirigent Felix Mendelssohn Bartholdy. Dielo je zhudobnením umučenia Ježiša Krista a je považované za jedno z vrcholných hudobných diel vôbec. Bohatú interpretačnú skúsenosť s Matúšovými pašiami má Miloš Valent, umelecký vedúci súboru Solamente naturali:

Operný týždenník 123 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 27. 3. 2023

Už je to niekoľko dní, čo Slovenská filharmónia uviedla koncertne 2. dejstvo opery Tristan a Izolda od Richarda Wagnera. Bol to výnimočný večer plný hudobnej drámy, kde za dirigentským pultom stál Juraj Valčuha. Ako Brangäne sa predstavila česká operná speváčka Ester Pavlu, ktorá bola hostkou Operného týždeníka:

Operný týždenník 122 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 13. 3. 2023

Jubilejný 30. ročník udeľovania českých filmových ocenení Český lev ovládol pred týždňom výpravný životopisný film Il Boemo režiséra Petra Václava a producenta Jana Macolu. Bodoval celkom v šiestich kategóriách. Okrem hlavnej ceny za najlepší celovečerný film získal Il Boemo Českého leva aj v kategórii najlepšia réžia, zvuk, scénografia, kostýmy a masky. Táto životopisná dráma rozpráva príbeh o tvorbe a osudoch barokového skladateľa Josefa Myslivečka. Režisér filmu Peter Václav hovorí o tom, prečo sa film pripravoval tak dlhú dobu:

Operný týždenník 121 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 6. 3. 2023
Presne pred týždňom sa v Dortmunde uskutočnilo slávnostné udeľovanie ocenení OPER! AWARDS, pre najlepšie osobnosti a inštitúcie medzinárodnej opernej scény. Ide o jediné ocenenie v Nemecku tohto druhu, ktoré udeľuje operný odborný časopis OPER!. Nemecko je krajinou s najväčším počtom operných domov na svete, uvádza sa tu najviac opier aj operiet. Slovenský filharmonický zbor (zbormajster Jozef Chabroň) získal cenu v kategórii „Najlepší spevácky zbor“ za mimoriadne úspešnú minuloročnú spoluprácu s Berlínskymi filharmonikmi, jedným z najlepších symfonických telies sveta a ich šéfdirigentom Kirilom Petrenkom. O spolupráci na Pikovej dáme, ale tiež o momentoch z Dortmundu hovoril riaditeľ SF Marián Turner s Jarmilou Vitovičovu a Stanislavom Trnovským:

Operný týždenník 120 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 20. 2. 2023
Keď v roku 2019 zomrel vo veku 96 rokov taliansky režisér Franco Zeffirelli, odišla s ním aj jedna veľká éra operného divadla. Rodák z Florencie sa preslávil v 60. rokoch filmami Rómeo a Júlia či Skrotenie zlej ženy. Jeho celoživotnou láskou však bolo divadlo a opera. Počas svojej kariéry zrežíroval 120 operných inscenácií, a to pre najdôležitejšie operné scény sveta. Nedávno by oslávil 100 rokov od svojho narodenia, čo je dobrý dôvod na to, aby si ho pripomenuli tvorcovia OP:

Operný týždenník 119 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 13. 2. 2023
Po štvrtýkrát v histórii sa v premiérach v piatok 17. februára a v sobotu 18. februára vráti na javisko Historickej budovy Štátneho divadla Košice najhranejšia svetová opera, Čarovná flauta od Wolfganga Amadea Mozarta. Novú inscenáciu so súborom Opery ŠDKE pripravil v Rakúsku žijúci nemecký režisér Alexander Wiegold. Hudobné naštudovanie má v rukách prvý hosťujúci dirigent Vinicius Kattah. S oboma sa pre Operný týždenník rozprával Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 118 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 6. 2. 2023
Slávka Zámečníková
už dávno nie je iba slovenskou nádejou na svetovom opernom poli. Reálne naň siaha a to všetko vďaka disciplíne a prístupu k svojej práci. Spev je jej vášňou, koníčkom, napĺňa ju každý deň. Je hostkou Operného týždenníka aj preto, lebo spieva vo Viedni po prvýkrát Mozarta, ale aj preto, lebo má veľa noviniek. Je novou Donnou Annou v opere Don Giovanni, ktorú pripravil vo Viedni Barrie Kosky:

Operný týždenník 117 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 30. 1. 2023
„Piesne sú náročné mikrodrámy, keď jednu nezaspievate dobre, nevyznejú ďalšie štyri,“ hovorí česká operná speváčka Kateřina Kněžíková. Od roku 2006 je stálou členkou Opery Národného divadle v Prahe. V nedeľu večer odspievala po druhýkrát v živote rolu Mimi v opere Bohéma. Debutovala ňou práve v Opere SND. Aj to bol dôvod, prečo sme ju oslovili do Operného týždenníka:

Operný týždenník 116 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 23. 1. 2023

Český barytonista Jiří Rajniš debutoval nedávno milánskej La Scale. Je prvým Nazaretským v opere Richarda Straussa Salome. Ide o druhú produkciu sezóny v opernom dome La Scala po Borisovi Godunovovi. O inscenácii, o tom ako ju prijalo publikum, ale tiež o ďalších plánoch hovorí Jiří Rajniš, ktorý je ešte stále v Miláne:

Operný týždenník 115 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 16. 1. 2023
Divadelný ústav vydal koncom roka publikáciu pod názvom - VERDI A WAGNER NA SLOVENSKÝCH OPERNÝCH JAVISKÁCH. Autorom knihy je Ladislav Čavojský, avšak nestihol ju úplne dokončiť. Preto jeho zámer naplnil a chýbajúce časti doplnil operný kritik Vladimír Blaho. V knihe sa stretáva Verdi a Wagner. Autor tu porovnáva život i dielo talianskeho a nemeckého skladateľa a vychádzajúc z cudzích i vlastných kritík inscenácií ich diel načrtáva obraz vývoja operného umenia na Slovensku v uplynulom storočí.
Kniha zaujala autorov OT a k rozhovoru prizvali aj operného kritika Pavla Ungera. Čo spája, na prvý pohľad odlišných skladateľov, Verdiho a Wagnera?

Operný týždenník 114 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 9. 1. 2023

Po roku 2022 je v týchto dňoch už iba spomienka. Na prísne opatrenia z jeho začiatku si dnes ešte dobre spomínajú riaditelia kultúrnych inštitúcií. Zažili si mnoho zmien, ktoré ich naučili byť flexibilní, pripravení, ale tiež robiť rýchle rozhodnutia. Tie majú za sebou aj riaditelia troch opier, ktoré máme na Slovensku. Košice, Banská Bystrica a Bratislava ponúkli svojim divákom program, ktorý bol v ich silách a možnostiach. Vypočujte si rozhovor s riaditeľmi opier - Marošom Podhájskym, Rolandom Kernom Tóthom a Šimonom Svitkom o tom, aký bol pre nich rok 2022:

Operný týždenník 113 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

(postupne dopĺňame)