MS v hokeji 2022
MS v hokeji 2022

Operný týždenník

Operný týždenník

Pravidelné rozhovory o aktuálnom opernom dianí s Jarmilou Vitovičovou a operným manažérom Stanislavom Trnovským vysielame každý pondelok v Rannom ladení o 7.30. Zostrih najnovších častí nájdete vždy na začiatku tohto článku.

Reláciu vysielame v premiére každý pondelok o 7.30.

Archív relácie - 2020/2021

◈◈◈ 23. 5. 2022
Rozhovor o novej sezóne vo Viedenskej štátnej opere.

Už týždeň si môžete kúpiť lístky do Viedenskej štátnej opery na mesiace september a október. Plán novej sezóny je už totiž známy a zverejnil ho riaditeľ opery Bogdan Roščič na matiné, ktoré bolo pred publikom aj ako streaming pre všetkých vo virtuálnom priestore. Podčiarkol v ňom dôležitosť uvádzania barokových opier, dôraz na Mozarta, Wagnera a Richarda Straussa, príležitosti pre debuty. Operný týždenník číslo 91 je venovaný novej sezóne vo Viedenskej štátnej opere:

Operný týždenník 91 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 16. 5. 2022
Rozhovor s operným spevákom Pavlom Kubáňom.

Pôsobí ako sólista v Národnom divadle v Prahe, je výrazným zjavom na opernej scéne, charakterový, hĺbavý typ interpreta. Aj vďaka jeho výraznému prispeniu získalo Liberecké divadlo cenu na Festivale Opera po niekoľkýkrát. Rád objavuje nový repertoár, aj o tom hovoril s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským. Vypočujte si príbeh tohto 32-ročného operného speváka, ktorý na Slovensku spieval iba v Košiciach:

Operný týždenník 90 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 9. 5. 2022
V týchto dňoch sledujeme vyhrotenú situáciu v Opere SND. Vedenie divadla prepúšťa sólistov a tvrdí, že ide o nevyhnutné reformné kroky, ktoré smerujú k ekonomickej stabilizácii i umeleckému reštartu. Jedným z dotknutých sólistov je aj tenorista Ľudovít Ludha, ktorý s veľkým úspechom spieval na začiatku roka v Berlínskej Štátnej opere hlavnú rolu, rolu Alberta Gregora v opere Věc Makropulos od Leoša Janáčka. Za dirigentským pultom stál svetový dirigent Simon Rattle. Pripomeňme si tento rozhovor, ktorý odznel v Opernom týždenníku vo februári:

Operný týždenník 9.5.22 R Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 3. 5. 2022
O postoji k ruským umelcom hovorí operný kritik Robo Bayer.

Presne pred dvoma mesiacmi dostal Valerij Gergiev definitívnu výpoveď z Mníchovskej filharmónie. Na západe s ním už nikto nepočíta. Vybral si cestu opačným smerom – do Ruska. A potom tu máme ešte jeden smer - z Ruska na Západ. Svet je plný umeleckých exilantov, ktorí odmietli žiť v krajine, na ktorú je uvalených najviac sankcií na svete. Takmer po sto rokoch sa dejiny opakujú a hovoriť o tom budú aj redaktori Operného týždenníka, Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský. Do diskusie zavolali operného kritika Róberta Bayera, ktorý žije v Mníchove. Obrusujú sa už hrany pri tejto téme?

◈◈◈ 25. 4. 2022
Rozhovor s opernou speváčkou Slávkou Zámečníkovou o debute Donny Anny.

V Štátnej opere v Berlíne uviedli v apríli nové naštudovanie Mozartovej opery Don Giovanni. Ako Donna Anna debutovala v tejto postave Slávka Zámečníková, sólistka Viedenskej štátnej opery. Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová boli zvedaví na netradičnú režisérsku koncepciu, ktorú v úvode objasňuje samotná speváčka:

Operný týždenník 89 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 11. 4. 2022
Rozhovor s Lenkou Šaldovou, riaditeľkou Festivalu hudobného divadla Opera.

Už 15. krát sa v Prahe uskutočnil Festival hudobného divadla Opera. Je to jediná reprezentatívna prehliadka českých a od roku 2015 aj slovenských operných súborov, ktorú v našich končinách máme. Skončila sa iba pred nedávnom v Prahe a to je dôvod, prečo je témou Operného týždenníka. Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová chceli o histórii tohto festivalu vedieť viac a preto bola ich hostkou riaditeľka prehliadky Lenka Šaldová:

Operný týždenník 88 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 4. apríl 2022
Rozhovor so zbormajstrom Jozefom Chabroňom o umeleckom turné Slovenského filharmonického zboru v Nemecku.

Slovenský filharmonický zbor je na umeleckom zájazde v nemeckom Baden-Badene a Berlíne. Spolu s Berlínskymi filharmonikmi a ich šéfdirigentom Kirilom Petrenkom pripravujú opery Pikova dáma a Jolanta, ktoré uvedú na tradičnom Veľkonočnom festivale. Hosťom Operného týždenníka, ktorý pripravili Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, je preto zbormajster tohto elitného telesa Jozef Chabroň:

Operný týždenník 87 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 21. marca 2022
Peter Mazalán a jeho projekt Ich habe genug.

Už stačí / Ich habe genug je divadelným projektom, ktorého cieľom je prispieť k diskusii o rovnosti a tolerancii medzi ľuďmi. Kantáta Johanna Sebastiana Bacha v spojení s textami Hermanna Hesseho je zatiaľ poslednou témou, ktorej sa venoval Peter Mazalán, známy projektmi Zimná cesta, Decameron, či Ten, ktorý prežil. Premiéra bola pred pár dňami v ŠDKE a v Opernom týždenníku sme sa rozprávali s Petrom Mazalánom, ktorý je architekt, ale aj operný spevák. Kedy sa rozhodol stať sa performerom?
Operný týždenník 86 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 14. marca 2022
V Cardiffe uvádzajú Janáčkovu Jenufu aj so slovensko českým obsadením. V úlohe Kostelníčky sa predstaví česká sopranistka Eliška Weissová. Je hosťom Operného týždenníka a reč bude aj o výnimočnosti uvedenia tohto diela, či skvelom hudobnom naštudovaní Tomáša Hanusa:

Operný týždenník 85 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 7. marca 2022
O tom, ako sa ukrajinsko-ruský konflikt dotýka sveta opery a klasickej hudby.

V Opernom týždenníku hľadajú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský odpovede na otázky, ktoré priniesli posledné dni... Čo je to solidárnosť? Prečo sa zatvárajú dvere ruskej hudbe a hudobníkom? Ktorí známi ukrajinskí umelci reagujú na vojnu? Kde končí solidarita a začína povinnosť?

Operný týždenník 84 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 23. február 2022
Ludovit Ludha hovorí o premiére opery Věc Makropulos v Berlíne.

V Berlínskej Štátnej opere účinkoval po prvýkrát slovenský operný spevák Ľudovít Ludha. Včera večer odspieval posledné predstavenie opery Věc Makropulos od Leoša Janáčka. Práca na tejto inscenácii mala humorný, ale, zdá sa, osudový začiatok:

Operný týždenník 83 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 21. február 2022
Pavol Bršlík hovorí o príprave opery Jenufa v Theater and der Wien.

Počas víkendu bola v Theater an der Wien premiéra opery Jenufa od Leoša Janáčka. Je to nové naštudovanie v rukách holandskej režisérky Lotte de Beer. Aj preto dnes Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský oslovili do Operného týždenníka Pavla Bršlíka, ktorý v opere spieva rolu Števa. Aké sú jeho skúsenosti s Janáčkom?

Operný týždenník 82 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 7. február 2022
Pavel Polka, správca Múzea Franza Schuberta v Želiezovciach o pobyte Schuberta na Slovensku

Minulý týždeň sme si pripomenuli 225 rokov od narodenia hudobného skladateľa Franza Schuberta. Jeden z najznámejších autorov piesňovej tvorby žil mimoriadne spoločenským životom, čo ho doviedlo až k úmrtiu vo veku 31 rokov... Ale to, čo Franz Schubert počas svojho krátkeho ale plného života vytvoril, nie je torzo. Stačilo to na ucelený odkaz génia. Podobne sa o ňom vyjadruje aj Pavel Polka, ktorý spravuje Múzeum Franza Schuberta v Želiezovciach. Tam Schubert dvakrát pôsobil a to zaujímalo aj autorov Operného týždenníka – Jarmilu Vitovičovú a Stanislava Trnovského. Na úvod pár informácií o skladateľovi:

Operný týždenník 80 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 24. január 2022
Rozhovor so spevákom Petrom Kellnerom o debute v Metropolitnej opere

V sobotu odspieval slovenský basista Peter Kellner, sólista Viedenskej štátnej opery, štvrté a zároveň posledné predstavenie v Metropolitnej opere v New Yorku. V živote operného speváka, ktorý celý život pracuje na tom, aby jeho hlas očaril mnohých ľudí, je americká scéna jedným zo snov. Petrovi sa to podarilo a bol svojim obľúbeným Collinom v Puccinoho Bohéme v legendárnej inscenácii Franca Zeffirelliho. V dnešnom Opernom týždenníku bol preto hosťom a o svojich dojmoch z Ameriky hovoril s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským:

Operný týždenník 79 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 17. január 2022
Rozhovor s Pavlom Smolkom z Hudobnej Únie Slovenska o možnostiach otvoriť kultúru.

Novinkou v oblasti kultúry po tomto víkende je fakt, že každé dva týždne budú jej zástupcovia prizývaní na rokovania o pripravovaných covidových opatreniach. Dva roky sa rozprávame o covide, ktorý zmietol kultúru z pódií, sál, divadiel, ale aj z očí... Minulý týždeň sa zástupcovia kultúrnej scény stretli s ministrami, aby jasne deklarovali, že takto to už ďalej nejde. Kultúra nie je na kľúčik a nedá sa otvoriť z piatka do pondelka. Aj preto sa dnes v Opernom týždenníku venujeme tejto téme. Hosťom Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovského je Pavol Smolka z Hudobnej Únie Slovenska:

Operný týždenník 78 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

◈◈◈ 10. január 2022
Wagnerova opera Parsifal vo Viedenskej štátnej opere a Novoročné koncerty

V časoch, kedy kultúra zostáva na chvoste všetkých záujmov, pozývame počúvať Operný týždenník, ktorý pokračuje aj v Novom roku. Vrátime sa v ňom do Viedne, kde pred Vianocami netradične uviedli Parsifala a pozrieme sa aj na to, ako dopadli silvestrovské a novoročné koncerty:

Operný týždenník 77 - 10.1.2022 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

(postupne dopĺňame)