Tour de France 2020
Tour de France 2020

Operný týždenník

Operný týždenník

Mesačne sa na Slovensku v súvislosti s koronavírusom nekoná 28-tisíc kultúrnych podujatí s 1,8 milióna návštevníkov, informoval minulý týždeň Inštitút kultúrnej politiky, ktorý urobil odhad dosahov pandémie na kultúru a kreatívny priemysel. Obmedzenia kultúrnych podujatí platia už od 10. marca až do odvolania. Je koniec marca, umelci sú doma a volajú po opatreniach. My sa na túto tému budeme pravidelne pozerať vždy v pondelok o tomto čase a našim spoločným menovateľom bude OPERA. Kolos plný ľudí sa zastavil, domy sú prázdne, premiéry zrušené, vyhliadky nie veľmi pozitívne. S operným manažérom Stanislavom Trnovským bude rozhovory pripravovať Jarmila Vitovičová:

Operný denník 1

Celý videorozhovor 1. časti Operného týždenníka

Rudolf Bing, známy intendant Metropolitnej opery v NY MET už dávnejšie povedal, že opera sa začína v pokladni... aj dáma, ktorá lístky predáva, musí poznať večerné obsadenie. Opera sa dotýka totiž všetkých. A aj dotkla... Dnes sa opäť pozrieme na to, čo je nové vo svete opery a ako ju pandémia zasiahla. Hovoríme opäť s operným manažérom Stanislavom Trnovským, s ktorým rozhovory do nášho vysielania pripravuje Jarmila Vitovičová:

Operný týždenník 2

Celý videorozhovor 2. časti Operného týždenníka

Tretí diel Operného týždenníka Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej je o akútnej pomoci umelcom vo svete. Na Slovensku je takáto pomoc v teoretickej rovine a v podobe návrhov opatrení. Tie v tomto období ponúka aj platforma Zachráňme kultúru. Jej zakladateľky - Silvia Hroncová a Darina Kárová - vypracovali manuál pomoci pre túto oblasť a prezentovali ministerke Natálii Milanovej na MKSR. Pridali aj tipy na streamingy:

Operný týždenník 3

Celý videorozhovor 3. časti Operného týždenníka

Koronavírusové opatrenia stále trvajú a hudobníci, speváci, dirigenti zostávajú doma. „Tvárou v tvár celosvetovej pandémii musia dať tradície prednosť zodpovednosti a starostlivosti o druhých." Tieto slová čítame v tlačových správach medzinárodných hudobných festivalov, ktoré sa jeden za druhým rušia. Dnes vás opäť pozývame počúvať rozhovor Jarmily Vitovičovej so Stanislavom Trnovským. Začíname pri otázke, či streamujú všetky operné domy?

Operný týždenník 4

Celý videorozhovor 4. časti Operného týždenníka

Koronakríza má obrovský dopad na diáre umelcov na celom svete. Sú v tomto období prázdne. Aj keď sledujeme, že svet sa pomaly, ale naozaj iba pomaly dáva do poriadku, svet divadiel, javísk a všetko, kde je nutná tímová práca, má pred sebou dlhú cestu. Dať dokopy orchester po dlhodobom odlúčení bude veľmi ťažké. V piatej časti Operného týždenníka o tom s moderátorkou Rádia DEVÍN Jarmilou Vitovičovou hovorili operný manažér Stanislav Trnovský, rakúsky novinár a milovník opery Martin Kienzl:

Operný týždenník 5

Celý videorozhovor 5. časti Operného týždenníka

Po týždni sa opäť pozrieme do sveta opery, ktorá nehrá, stojí a čaká. Napokon tak ako všetci ostatní. Predstava, že v hľadisku najväčších operných domov bude 40 divákov, aby boli splnené hygienické kritériá, je nočnou morou všetkých umelcov. Rozbehnúť kolos zvaný opera však bude trvať ešte niekoľko dlhých mesiacov. Dnes prizvala Jarmila Vitovičová do Operného týždenníka člena ansámblu Viedenskej štátnej opery - slovenského basistu Petra Kellnera. Je to naša veľká nádej, ktorú pozná svet, ale my na Slovensku o ňom vieme málo. Na úvod počúvajme operného manažéra Stanislava Trnovského, ktorý predstaví novú sezónu vo Viedni, ale aj súčasné pomery s nastupujúcim intendantom Bogdanom Roščičom:

Operný týždenník 6

Celý videorozhovor 6. časti Operného týždenníka

Theater an der Wien predstavilo novú sezónu, Salzburg čaká, Bayreuth definitívne padol... Čakajú nás netradičné podoby festivalov či koncertov. Sme už tretí mesiac v online priestore a máme na stole aj prvé výskumy, ktoré dokazujú, že pri speve a následne dýchaní je riziko prenosu ochorenia vysoké. Znížiť ho môže veľkosť priestoru. Z tohto žánru dnes budeme mať aj hostku - českú opernú speváčku Elišku Weissovú. Týždenník pripravuje Jarmila Vitovičová so Stanislavom Trnovským, ktorý na úvod pripomína niekoľko zaujímavých podujatí uplynulých dní:

Operný týždenník 7

Celý videorozhovor 7. časti Operného týždenníka

Dnes večer sa o 18.00 hod. v katedrálnom chráme - Bazilike sv. Emeráma v Nitre uskutoční koncert Vďaka, Slovensko! (aby kultúra ožila), ktorý bude poďakovaním všetkým, ktorí v čase pandémie rešpektujú prísne opatrenia, nemajú možnosť navštevovať divadlá, koncertné sály, galérie, múzeá a kiná. Ale aj pre umelcov a ľudí v kultúre, ktorí stratili kontakt so svojím publikom. Dnešný koncert je venovaný aj 100. výročiu narodenia Sv. Jána Pavla II, ktorý Nitriansku katedrálu navštívil v roku 1995. Dramaturgom koncertu je náš pravidelný diskutér Stanislav Trnovský a operný manažér Roland Tóth, réžia je v rukách Juraja Johanidesa. Koncert bude streamovný na FB Denníka N a FB stránky Zachráňme kultúru. Je to aj téma nášho dnešného vydania Operného týždenníka. Do 8. Vydania prizvala Jarmila Vitovičová aj slovenského barytonistu Pavla Remenára, tradičného hosťa Stanislava Trnovského a operného manažéra Rolanda Tótha. Ten na úvod zdôvodňuje dnešný koncert z Nitry:

Operný týždenník 8

Celý videorozhovor 8. časti Operného týždenníka

Už je to niekoľko dní, čo sledujeme úpravy na mieru v oblasti kultúry. Zo sveta online sa prechádza k divákom, na javisku vidíme komorné verzie diel a čaká nás pravdepodobne doba budovania silných domácich ansámblov. Popasovať sa s nepríjemnou situáciou sa chce známy festival v Pesare, ktorý Rossiniho tvorbu prinesie v auguste exkluzívne do mesta. Naopak, zrušil sa definitívne operný festival v Bregenzi, kde bola naplánovaná aj premiéra opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom. Na Slovensku sme zase takto pred týždňom zažili chrámový koncert „Vďaka Slovensko!" úspešne streamovaný na rôznych sociálnych sieťach. Vystúpil na ňom aj hosť dnešného Operného týždenníka - Ondrej Šaling, slovenský tenor pôsobiaci v Nemecku. Rozprávať sa s nám budú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 9

Celý videorozhovor 9. časti Operného týždenníka

V týchto dňoch sledujeme rozlúčky operných domov so sezónou a vieme, že ani tá najlepšia technológia nenahradí medziľudský kontakt. Pre umeleckých riaditeľov bolo marcové zatváranie kultúrnych inštitúcií šok. Dnes vedia, že sa už potrebujeme navzájom všetci. My chceme ísť do divadla a oni chcú hrať. Live stream bez živých divákov totiž nie je žiadne šťastné riešenie, napokon pasuje sa s tým už niekoľko dní aj festival Pražské jaro. Na redukciu svojho publika sa musí pripraviť aj Salzburg. Viac už Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský v pravidelnom Opernom týždenníku:

Operný týždenník 10

Po nútenej trojmesačnej odmlke sa pomaly prebúdzajú divadlá, výstavné priestory, ale aj operné domy a koncertné sály. S operným týždenníkom sledujeme v Rádiu Devín túto situáciu týždeň po týždni a preto sa aj dnes vyberieme do sveta hudby s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským. Začíname tradične vo Viedni.

Operný týždennik 11

V Opernom týždenníku Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej dnes budeme počuť Borisa Kudličku. Slovenský scénograf je svetovým hráčom v oblasti scénického výtvarníctva. Už 25 rokov žije a pôsobí vo Varšave, odkiaľ vyráža za prácou do celého sveta. Na konci februára pripravil pre Divadelný ústav zásadnú výstavu k Roku slovenského divadla - Divadelné storočie/stopy a postoje. Hovorí Boris Kudlička, dnešný hosť Operného týždenníka.

Operný týždenník 12

Každý večer počúva vo Viedni živú klasickú hudbu 10 000 ľudí. To sú správy spred korony... Dnes vieme, že Hlavné mesto hudby pre rok 2020 dostalo riadne na frak a že Beethoven sa nedočká pocty, aká mu patrí. Mesto má ale operu, kde chcú spievať všetci. Má v nej javisko, ktoré pojme 600 000 divákov ročne a vie uviesť 350 predstavení do roka. Viedenská štátna opera je fenomén. Jej lesk sa odráža v 150 rokoch života a pamätá osobnosti, ktoré ju kreovali. Sú medzi nimi zásadné postavy svetovej hudby, o ktorých bude reč aj v dnešnom Opernom týždenníku. Jeho autormi sú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský.

Operný týždenník 13

Na konci sezóny sa patrí bilancovať, a tak sme sa aj v 14. Opernom týždenníku zastavili tam, kde sme prišli o niečo zaujímavé. Rozprávali sme sa s Piotrom Beczalom, ktorý sa natáčal na konci februára 2020 vo Wiener Staatsoper po predstavení Rusalky, ešte pred vypuknutím pandémie. Beczala je považovaný za jedného z najlepších tenoristov súčasnosti. Na záver sme opäť dali tipy na zaujímavé streamy:
Operný týždenník 14

15. časť Operného týždenníka hovorí o spojení dvoch umení - opery a baletu. Stretli sa už dávnejšie, ale ich vzájomné priateľstvo malo v spoločnej histórii dôležité etapy. Autori relácie Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský si ako hostku pozvali dramaturgičku Baletu SND Evu Gajdošovú:
Operný týždenník 15

V 16. časti Operného týždenníka budete počuť rozhovor Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej s organizátormi Operného festivalu v Mikulove:
Operný týždenník 16

V 17. časti Operného týždenníka sme hovorili o tradíciách operety. O jej významných predstaviteľoch a zaujímavom múzeu v Californii.
Operný týždenník 17

V 18. časti Operného týždenníka vám Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský predstavia tohtoročné - už sté - slávnosti v Salzburgu.
Operný týždenník 18

19. časť prináša rozhovor s operným manažérom Stanislavom Trnovským a Teréziou Kružliakovou o festivale v Bregenzi a prípravách opery Impresário Dotcom.
Operný týždenník 19

Jana Kurucová je slovenská operná speváčka, ktorá už roky žije v Nemecku. Tam sa jej darí žiť svoj sen, napĺňať svoje poslanie a zároveň rozvíjať svoj repertoár. Rok 2019 bol pre ňu turbulentný, sťahovala sa z Berlína do Hamburgu, kde jej v septembri začína druhý rok v Štátnej Opere. V Týchto dňoch sa už pripravuje na jeseň, ktorá bude mimoriadne zaujímavá... Hovorili s ňou Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský.
Operný týždenník 20

Anton Bruckner v kláštore St. Florian neďaleko Linzu objavoval hudbu a všetky jeho zážitky sa naplno zakódovali aj do jeho diela. Miništroval tu, spieval, hral na organe... Už roky tu prebieha Brucknerov festival. Na ceste zo Salzburgu domov tu zastavili aj Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, aby v Opernom týždenníku hovorili o diele a osobe Antona Brucknera.
21. Operný týždenník Anton Bruckner

Foto/Zdroj: Rádio DEVÍN