Operný týždenník

Operný týždenník
Pravidelné rozhovory Jarmily Vitovičovej s operným manažérom Stanislavom Trnovským a ich hosťami vysielame každý pondelok v Rannom ladení o 7.24. Zostrih najnovších častí nájdete vždy na začiatku tohto článku, no aby ste ich videli, musíte si stránku s článkom obnoviť niekoľkokrát. Celé videorozhovory nájdete na YouTube. Tie dostupné sú prepojené odkazom ku každej časti v článku nižšie.◈◈◈

◈◈◈
Jeho dielo je vnímané ako premostenie medzi érou hudobného klasicizmu a romantizmu. Veril v ideály humanizmu a bol nositeľom hodnôt solidarity, jednoty a nádeje... Ludwig van Beethoven sa narodil v polovici decembra v roku 1870 a celý svet si tento rok pripomína túto výnimočnú udalosť. Jeho hudba znie na festivaloch, koncertoch, večierkoch, ale aj v domácnostiach. Je fenoménom a zároveň aj hlavnou témou dnešného Operného týždenníka, ktorý už tradične pripravujú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 34

◈◈◈
Kultúra sa dala znovu do pohybu. Otvorili sa múzeá, galérie a v divadlách je opäť ruch. Mnohé z nich dokonca  pripravujú aj  premiéry. V SND to bude napríklad tento týždeň premiéra opery Denník Anny Frankovej. V Košiciach sú v divadle prípravy na balet, operu, ale aj komorné programy. V tejto časti Operného týždenníka o nich hovoria Jarmila Vitovičová so Stanislavom Trnovským. A budú mať aj hosťa, barytonistu Jiřího Rajniša. Najskôr však jedna novinka. Hovorí Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 33

◈◈◈
Od 16. 11. 2020 je už zase všetko inak... Otvárajú sa divadlá, kiná a koncertné sály. Po novom projekte Online Živé umenie, ktorý vznikol vďaka dohode Ministerstva kultúry SR s Úradom verejného zdravotníctva SR je tu zase novinka, ktorá mieša karty. Kladie totiž podmienky, ktoré nedokážu splniť mnohí z tých, ktorí by už radi otvorili... Aj náš Operný týždenník je toho dôkazom. To, čo nahráme vo štvrtok, v piatok už neplatí... Ale nie je to prípad tejto časti. Dnes hovorila Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský s dirigentom Petrom Valentovičovm, ktorý dirigoval otvárací koncert festivalu Nová slovenská hudba, pripravuje v Košiciach rozlúčku s Editou Gruberovou a bol aj v porote súťaže, ktorú uvidíme už onedlho aj na obrazovkách RTVS. Na úvod hovorí Stano Trnovský:

Operný týždenník 32

◈◈◈
Výroba televíznych záznamov operných inscenácií si vyžaduje skutočne odborné vzdelanie. Rozanalyzovať opery do niekoľkostranového scenára je nesmierne náročné na pozornosť a cit pre detail. Režisér tohto záznamu musí dielo dokonale poznať, aby vedel presne popísať situácie kameramanom či strihačovi. Blažena Hončarivová je vyštudovaná operná režisérka a tejto práci sa venuje už niekoľko rokov. Spolupracuje s Národným divadlom v Prahe, pre ktoré vyrába nielen záznamy, priame prenosy, ale aj dokumenty. Je hostkou 31. časti Operného týždenníka Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovskeho, ktorý na úvod hovorí o fenoméne streamovania:

Operný týždenník 31

◈◈◈
Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský sa rozprávajú s Alešom Brisceinom, českým operným spevákom, ktorý mal účinkovať v opere Vec Makropulos v ženevskom divadle.
V čase nahrávania relácie bolo v pláne divadla uviesť všetky predstavenia naštudovanej opery. Žial, situácia sa zmenila a Veľké divadlo v Ženeve zareagovalo...Všetky predstavnia zrusšlo, ale môže pracovať s profesionálnou nahrávkou, ktorú uvedie na streame:

Operný týždenník 30

◈◈◈
V mesiaci október uviedla Viedenská štátna opera už dve operné premiéry. Po Únose zo Serailu aj Eugena Onegina. Puškinom opísaný obraz ruského života prvej polovice 19. storočia je románom, kde hlavné postavy „k žitiu celkom ochladnú". Príbeh o mladosti, v ktorom si láska nevie nájsť miesto má mnoho inscenačných podôb. O tej viedenskej hovorila Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský s Natáliou Dadíkovou, členkou Slovenského filharmonického zboru.Ten je pevnou súčasťou tejto novo naštudovanej opery legendárnej inscenácie režiséra Dmitrija Tcherniakova vo Viedni:

Operný týždenník 29

◈◈◈
V 28. časti Operného týždenníka v Rádiu DEVÍN s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským hovorí Slávka Zámečníková o zákulisí Viedenskej štátnej opery či o nových premiérach:

Operný týždenník 28
Celý videorozhovor 28. časti Operného týždenníka

◈◈◈
V najstaršom divadle v Nemecku – v Mannheime, pôsobí už tri roky slovenský tenor Juraj Hollý. Mal sa predstaviť na tohtoročných Bratislavských hudobných slávnostiach, žiaľ nestalo sa. V týchto dňoch sa pripravuje na svoj debut v opere Roberto Devereaux v Košiciach, kde sa bude lúčiť s kariérou Edita Gruberová. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo ho Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnavský pozvali do dnešného Operného týždenníka. Najskôr však súhrn týždňa:

Operný týždenník 27
 Celý videorozhovor 27. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Od dnešného dňa je v Čechách vyhlásený núdzový stav. Prestávku budú mať opery a muzikály, kde sa podľa českého ministra zdravotníctva koronavírus masívne šíri. V mnohých divadlách sú pripravené premiéry, ktoré museli stiahnuť. Je to prípad aj Severočeského divadla v Ústí nad Labem. Už niekoľko týždňov tam operu Richarda Wagnera Tristan a Isolda pripravuje slovenská režisérka Andrea Hlinková. Je hostkou 26. časti Operného týždenníka, ktorý pripravuje Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:

Operný týždenník 26
 Celý videorozhovor 26. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
V piatok bola v Opere Zurich premiéra operety Čardášová princezná od Emmericha Kálmána. Stalo sa to iba pár dní po otvorení tohto domu v novej sezóne. V modernej inscenácii vidíme dnešnú  zlatú mládež, ktorá sa zabáva na zdanlivo nekonečnej párty na palube luxusnej jachty. Tak ako svet spel pred 100 rokmi do katastrofy (v čase písania operety bola I. svetová vojna), tak aj posádka tejto lode stroskotá. V operete účinkuje aj slovenský tenor Pavol Bršlík. Hosť 25. časti Operného týždenníka, ktorý pripravuje Jarmila Vitovičová so Stanom Trnovským. Témou rozhovoru bolo aj zatvorenie sezóny v Metropolitnej opere v New Yorku: 

Operný týždenník 25
Celý videorozhovor 25. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Máme za sebou asi jeden z najchaotickejších týždňov v oblasti kultúry za posledné roky. Organizátori akýchkoľvek podujatí striehli na údaje, ktoré zverejňoval Úrad verejného zdravotníctva. Raz 50, inokedy 500, potom polovica... Toľko divákov môžu pozvať na predstavenie... Zastavovali sa predpredaje, sprístupňovalo sa streamovanie, ľudia vyčkávali do poslednej minúty. Tvoriť a pracovať v takomto strese nie je určite komfortné, navyše ak sa čísla nakazených zvyšujú.. O tom, ale aj o inom je dnešný Operný týždenník Jarmily Vitovičovej so Stanislavom Trnovským:

Operný týždenník 24
Celý videorozhovor 24. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Operný svet sa pomaly roztáča. V pandemických chodníčkoch sa musia naučiť chodiť všetci tí, ktorí chcú umenie vytvárať. Situácia sa mení zo dňa na deň, napriek tomu Viedeň hrá s plnými ambíciami a veľkými opatreniami. Pokračujeme v Opernom Týždenníku Jarmily Vitovičovej a Stanislava Trnovského aj dnes, v čase keď Slovensko zatvára jesenný festival hudby /Bratislavské hudobné slávnosti/ a škriepky medzi Ministerstvom kultúry a SND naberajú na obrátkach...

Operný týždenník 23
Celý videorozhovor 23. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Anton Bruckner v kláštore St. Florian neďaleko Linzu objavoval hudbu a všetky jeho zážitky sa naplno zakódovali aj do jeho diela. Miništroval tu, spieval, hral na organe... Už roky tu prebieha Brucknerov festival. Na ceste zo Salzburgu domov tu zastavili aj Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský, aby v Opernom týždenníku hovorili o diele a osobe Antona Brucknera.

Operný týždenník 22
Celý videorozhovor 22. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Od marca vám vždy v pondelok prinášame pohľad Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej na svet hudby, ktorú zavrela pandémia. Zintenzívnilo sa slovo streamovanie, lokálne súbory, domáci speváci, či nedostatok peňazí. Všetko sa zavrelo a čakalo sa. Tú najväčšiu odvahu nabral už 100 ročný festival v Salzburgu, ktorý sa napriek všetkému konal. Obaja redaktori Operného týždenníka sa vybrali do Salzburgu, aby nás ním v tomto týždni previedli. A začneme už rovno teraz. Hoci sa festival včera skončil koncertom Viedenských filharmonikov s dirigentom Gustavom Dudamelom, my sa pozrieme na jeho začiatok. Salzburg je spojený najmä s operou a klasickou hudbou, avšak na jeho samom začiatku, pred 100 rokmi stála mystériová hra Huga von Hofmannsthahla Jederman, v preklade „každý z nás“.  Aj on nej hovorili Stanislav Trnovský a Jarmila Vitovičová.

Operný týždenník 21
Celý videorozhovor 21. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Jana Kurucová je slovenská operná speváčka, ktorá už roky žije v Nemecku. Tam sa jej darí žiť svoj sen, napĺňať svoje poslanie a zároveň rozvíjať svoj repertoár. Rok 2019 bol pre ňu turbulentný, sťahovala sa z Berlína do Hamburgu, kde jej v septembri začína druhý rok v Štátnej Opere. V Týchto dňoch sa už pripravuje na jeseň, ktorá bude mimoriadne zaujímavá... Hovorili s ňou Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský.

Operný týždenník 20
Celý videorozhovor 20. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
19. časť prináša rozhovor s operným manažérom Stanislavom Trnovským a Teréziou Kružliakovou o festivale v Bregenzi a prípravách opery Impresário Dotcom.

Operný týždenník 19
Celý videorozhovor 19. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
V 18. časti Operného týždenníka vám Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský predstavia tohtoročné - už sté - slávnosti v Salzburgu.

Operný týždenník 18
Celý videorozhovor 18. časti Operného týždenníka

◈◈◈
V 17. časti Operného týždenníka sme hovorili o tradíciách operety. O jej významných predstaviteľoch a zaujímavom múzeu v Californii.

Operný týždenník 17
Celý videorozhovor 17. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
V 16. časti Operného týždenníka budete počuť rozhovor Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej s organizátormi Operného festivalu v Mikulove:

Operný týždenník 16
Celý videorozhovor 16. časti Operného týždenníka

◈◈◈
15. časť Operného týždenníka hovorí o spojení dvoch umení - opery a baletu. Stretli sa už dávnejšie, ale ich vzájomné priateľstvo malo v spoločnej histórii dôležité etapy. Autori relácie Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský si ako hostku pozvali dramaturgičku Baletu SND Evu Gajdošovú:

Operný týždenník 15
Celý videorozhovor 15. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Na konci sezóny sa patrí bilancovať, a tak sme sa aj v 14. Opernom týždenníku zastavili tam, kde sme prišli o niečo zaujímavé. Rozprávali sme sa s Piotrom Beczalom, ktorý sa natáčal na konci februára 2020 vo Wiener Staatsoper po predstavení Rusalky, ešte pred vypuknutím pandémie. Beczala je považovaný za jedného z najlepších tenoristov súčasnosti. Na záver sme opäť dali tipy na zaujímavé streamy:)

Operný týždenník 14
Celý videorozhovor 14. časti Operného týždenníka 

◈◈◈
Každý večer počúva vo Viedni živú klasickú hudbu 10 000 ľudí. To sú správy spred korony... Dnes vieme, že Hlavné mesto hudby pre rok 2020 dostalo riadne na frak a že Beethoven sa nedočká pocty, aká mu patrí. Mesto má ale operu, kde chcú spievať všetci. Má v nej javisko, ktoré pojme 600 000 divákov ročne a vie uviesť 350 predstavení do roka. Viedenská štátna opera je fenomén. Jej lesk sa odráža v 150 rokoch života a pamätá osobnosti, ktoré ju kreovali. Sú medzi nimi zásadné postavy svetovej hudby, o ktorých bude reč aj v dnešnom Opernom týždenníku. Jeho autormi sú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský.

Operný týždenník 13
Celý videorozhovor 13. časti Operného týždenníka

◈◈◈
V Opernom týždenníku Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej dnes budeme počuť Borisa Kudličku. Slovenský scénograf je svetovým hráčom v oblasti scénického výtvarníctva. Už 25 rokov žije a pôsobí vo Varšave, odkiaľ vyráža za prácou do celého sveta. Na konci februára pripravil pre Divadelný ústav zásadnú výstavu k Roku slovenského divadla - Divadelné storočie/stopy a postoje. Hovorí Boris Kudlička, dnešný hosť Operného týždenníka.
Operný týždenník 12
Celý videorozhovor 12. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Po nútenej trojmesačnej odmlke sa pomaly prebúdzajú divadlá, výstavné priestory, ale aj operné domy a koncertné sály. S operným týždenníkom sledujeme v Rádiu Devín túto situáciu týždeň po týždni a preto sa aj dnes vyberieme do sveta hudby s Jarmilou Vitovičovou a Stanislavom Trnovským. Začíname tradične vo Viedni.
Operný týždennik 11
Celý videorozhovor 11. časti Operného týždenníka

◈◈◈
V týchto dňoch sledujeme rozlúčky operných domov so sezónou a vieme, že ani tá najlepšia technológia nenahradí medziľudský kontakt. Pre umeleckých riaditeľov bolo marcové zatváranie kultúrnych inštitúcií šok. Dnes vedia, že sa už potrebujeme navzájom všetci. My chceme ísť do divadla a oni chcú hrať. Live stream bez živých divákov totiž nie je žiadne šťastné riešenie, napokon pasuje sa s tým už niekoľko dní aj festival Pražské jaro. Na redukciu svojho publika sa musí pripraviť aj Salzburg. Viac už Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský v pravidelnom Opernom týždenníku:
Operný týždenník 10
Celý videorozhovor 10. časti Operného týždenníka (ešte nie je dostupný)

◈◈◈
Už je to niekoľko dní, čo sledujeme úpravy na mieru v oblasti kultúry. Zo sveta online sa prechádza k divákom, na javisku vidíme komorné verzie diel a čaká nás pravdepodobne doba budovania silných domácich ansámblov. Popasovať sa s nepríjemnou situáciou sa chce známy festival v Pesare, ktorý Rossiniho tvorbu prinesie v auguste exkluzívne do mesta. Naopak, zrušil sa definitívne operný festival v Bregenzi, kde bola naplánovaná aj premiéra opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom. Na Slovensku sme zase takto pred týždňom zažili chrámový koncert „Vďaka Slovensko!" úspešne streamovaný na rôznych sociálnych sieťach. Vystúpil na ňom aj hosť dnešného Operného týždenníka - Ondrej Šaling, slovenský tenor pôsobiaci v Nemecku. Rozprávať sa s nám budú Jarmila Vitovičová a Stanislav Trnovský:
Operný týždenník 9
Celý videorozhovor 9. časti Operného týždenníka


◈◈◈
Dnes večer sa o 18.00 hod. v katedrálnom chráme - Bazilike sv. Emeráma v Nitre uskutoční koncert Vďaka, Slovensko! (aby kultúra ožila), ktorý bude poďakovaním všetkým, ktorí v čase pandémie rešpektujú prísne opatrenia, nemajú možnosť navštevovať divadlá, koncertné sály, galérie, múzeá a kiná. Ale aj pre umelcov a ľudí v kultúre, ktorí stratili kontakt so svojím publikom. Dnešný koncert je venovaný aj 100. výročiu narodenia Sv. Jána Pavla II, ktorý Nitriansku katedrálu navštívil v roku 1995. Dramaturgom koncertu je náš pravidelný diskutér Stanislav Trnovský a operný manažér Roland Tóth, réžia je v rukách Juraja Johanidesa. Koncert bude streamovný na FB Denníka N a FB stránky Zachráňme kultúru. Je to aj téma nášho dnešného vydania Operného týždenníka. Do 8. Vydania prizvala Jarmila Vitovičová aj slovenského barytonistu Pavla Remenára, tradičného hosťa Stanislava Trnovského a operného manažéra Rolanda Tótha. Ten na úvod zdôvodňuje dnešný koncert z Nitry:

Operný týždenník 8
Celý videorozhovor 8. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Theater an der Wien predstavilo novú sezónu, Salzburg čaká, Bayreuth definitívne padol... Čakajú nás netradičné podoby festivalov či koncertov. Sme už tretí mesiac v online priestore a máme na stole aj prvé výskumy, ktoré dokazujú, že pri speve a následne dýchaní je riziko prenosu ochorenia vysoké. Znížiť ho môže veľkosť priestoru. Z tohto žánru dnes budeme mať aj hostku - českú opernú speváčku Elišku Weissovú. Týždenník pripravuje Jarmila Vitovičová so Stanislavom Trnovským, ktorý na úvod pripomína niekoľko zaujímavých podujatí uplynulých dní:

Operný týždenník 7
Celý videorozhovor 7. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Po týždni sa opäť pozrieme do sveta opery, ktorá nehrá, stojí a čaká. Napokon tak ako všetci ostatní. Predstava, že v hľadisku najväčších operných domov bude 40 divákov, aby boli splnené hygienické kritériá, je nočnou morou všetkých umelcov. Rozbehnúť kolos zvaný opera však bude trvať ešte niekoľko dlhých mesiacov. Dnes prizvala Jarmila Vitovičová do Operného týždenníka člena ansámblu Viedenskej štátnej opery - slovenského basistu Petra Kellnera. Je to naša veľká nádej, ktorú pozná svet, ale my na Slovensku o ňom vieme málo. Na úvod počúvajme operného manažéra Stanislava Trnovského, ktorý predstaví novú sezónu vo Viedni, ale aj súčasné pomery s nastupujúcim intendantom Bogdanom Roščičom:
Operný týždenník 6
Celý videorozhovor 6. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Koronakríza má obrovský dopad na diáre umelcov na celom svete. Sú v tomto období prázdne. Aj keď sledujeme, že svet sa pomaly, ale naozaj iba pomaly dáva do poriadku, svet divadiel, javísk a všetko, kde je nutná tímová práca, má pred sebou dlhú cestu. Dať dokopy orchester po dlhodobom odlúčení bude veľmi ťažké. V piatej časti Operného týždenníka o tom s moderátorkou Rádia DEVÍN Jarmilou Vitovičovou hovorili operný manažér Stanislav Trnovský, rakúsky novinár a milovník opery Martin Kienzl:

Operný týždenník 5
Celý videorozhovor 5. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Koronavírusové opatrenia stále trvajú a hudobníci, speváci, dirigenti zostávajú doma. „Tvárou v tvár celosvetovej pandémii musia dať tradície prednosť zodpovednosti a starostlivosti o druhých." Tieto slová čítame v tlačových správach medzinárodných hudobných festivalov, ktoré sa jeden za druhým rušia. Dnes vás opäť pozývame počúvať rozhovor Jarmily Vitovičovej so Stanislavom Trnovským. Začíname pri otázke, či streamujú všetky operné domy?
Operný týždenník 4
Celý videorozhovor 4. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Tretí diel Operného týždenníka Stanislava Trnovského a Jarmily Vitovičovej je o akútnej pomoci umelcom vo svete. Na Slovensku je takáto pomoc v teoretickej rovine a v podobe návrhov opatrení. Tie v tomto období ponúka aj platforma Zachráňme kultúru. Jej zakladateľky - Silvia Hroncová a Darina Kárová - vypracovali manuál pomoci pre túto oblasť a prezentovali ministerke Natálii Milanovej na MKSR. Pridali aj tipy na streamingy:

Operný týždenník 3
Celý videorozhovor 3. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Rudolf Bing, známy intendant Metropolitnej opery v NY MET už dávnejšie povedal, že opera sa začína v pokladni... aj dáma, ktorá lístky predáva, musí poznať večerné obsadenie. Opera sa dotýka totiž všetkých. A aj dotkla... Dnes sa opäť pozrieme na to, čo je nové vo svete opery a ako ju pandémia zasiahla. Hovoríme opäť s operným manažérom Stanislavom Trnovským, s ktorým rozhovory do nášho vysielania pripravuje Jarmila Vitovičová:

Operný týždenník 2
Celý videorozhovor 2. časti Operného týždenníka

◈◈◈
Mesačne sa na Slovensku v súvislosti s koronavírusom nekoná 28-tisíc kultúrnych podujatí s 1,8 milióna návštevníkov, informoval minulý týždeň Inštitút kultúrnej politiky, ktorý urobil odhad dosahov pandémie na kultúru a kreatívny priemysel. Obmedzenia kultúrnych podujatí platia už od 10. marca až do odvolania. Je koniec marca, umelci sú doma a volajú po opatreniach. My sa na túto tému budeme pravidelne pozerať vždy v pondelok o tomto čase a našim spoločným menovateľom bude OPERA. Kolos plný ľudí sa zastavil, domy sú prázdne, premiéry zrušené, vyhliadky nie veľmi pozitívne. S operným manažérom Stanislavom Trnovským bude rozhovory pripravovať Jarmila Vitovičová:
Operný denník 1
Celý videorozhovor 1. časti Operného týždenníka


(postupne dopĺňame)



Foto/Zdroj: Rádio DEVÍN