Literárna recenzia: Éric Vuillard – Program dňa

Spisovateľka a literárna publicistka Diana Mašlejová recenzuje prózu francúzskeho autora Érica Vuillarda, ktorý za ňu v roku 2017 získal prestížnu Goncourtovucenu. Autorka ju nazvala Program jedného temného dňa. Číta Eva Kopecká:

Program dňa (recenzia) Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Píše sa rok 1933 a nad Európou sa začína zaťahovať obloha. Nie sú to ešte ktovieako nápadné signály, mračná úzkosti a blížiaceho sa nenávistného moru si všimnú len tí citliví a vnímaví. Veľa ich nie je. A rozhodne medzi nich nepatrí dvadsaťštyri mužov, ktorí prijali pozvanie Hermanna Goringa a dvadsiateho februára 1933 ho netrpezlivo očakávajú v jeho honosnom sídle. Na programe dňa je financovanie nacistickej strany, ktorá nutne potrebuje finančné injekciu. Najväčší a najbohatší nemeckí priemyselní magnáti nie sú žiadni naivní obchodníci - o krvilačných zámeroch Hitlerových ľudí majú svoje informácie a so židovskou otázkou sa stotožňujú. Nenápadne, ticho, decentne. Presne tak, ako bola nakoniec odobrená väčšina zverstiev v histórii. „Takže tí dvadsiati štyria sa nevolajú Schnitzler , ani Witzleben, ani Schmitt, ani Finck, ani Rosterg, ani Heubel, ako nás nabáda matrika, aby sme tomu uverili. Volajú sa BASF, Bayer, Agfa, Opel, IG Farben, Siemens, Allianz, Telefunken. Poznáme ich pod týmito menami. Poznáme ich dokonca veľmi dobre," píše v knihe autor, francúzsky spisovateľ a režisér Eric Vuillard.

Jeho útly román je beletrizovaným pohľadom do temnej kapitoly svetových dejín, nástojčivou a predsa striedmou výpoveďou o ľudských pokleskoch, o veľkých kolesách, ktoré menia históriu a ktoré sa spustia do pohybu len vďaka sérii malých mechanizmov. Program dňa je esejou o starých hriechoch veľkých obchodných spoločností, ktoré dodnes ostávajú skryté pod povrchom. Na niektoré činy je skrátka dobré zabudnúť. A keď nie dobré, tak aspoň pohodlné a užitočné. Vuillardova /VUJARDOVA/ kniha však nie je len o uvedenom dni, vykresľuje Hitlerov nástup k moci, líči fascinujúce pavučiny lží a odbočiek nacistickej strany a jej stúpencov, ku ktorým patrí okrem iného aj Anšlus Rakúska. Za Program dňa získal autor najprestížnejšie literárne ocenenie frankofónneho sveta - Goncourtovu cenu. Nečudo. Historickým udalostiam dáva nečakaný dramatický náboj a z koncepčného hľadiska si ich dokáže dobre povyberať a pospájať. Jeho publicisticko-filozoficky ladené beletristické dielko pritom nechce obsiahnuť všetko. Stáva sa akýmsi odtlačkom doby, extraktom jej atmosféry, ukazovateľom zákonitostí, ktoré rozbiehajú smrtiace mašinérie. Vuillard ticho prízvukuje, že história, akokoľvek temná a zahanbujúca sa nám vidí, nie je zatvorenou kapitolou. Jej poslovia sú prítomní aj v súčasnosti - „sú to naše autá, naše práčky, naše čistiace prostriedky, naše rádiá s budíkmi, poistenie nášho domu, batérie v našich hodinkách. Sú tu všade, majú podobu vecí. Náš každodenný život je ich životom."

Program dňa má aj svoju tragikomickú príchuť. Spisovateľ rád vyberá detaily, ktoré skladá do funkčnej mozaiky. Jedným z nich je prazvláštna zhoda okolností, keď sa mnohí obyvatelia židovského pôvodu rozhodli vziať si doma život. Väčšina z nich pre tento účel použila plyn vo svojich príbytkoch, pričom obchodná spoločnosť, ktorá ho dodávala, zrušila na margo „nevyplatených dlhov" jeho prívod židovskému obyvateľstvu. Aj také sú dejiny. Žijú pod našou kožou, nielen v našich knihách. Majú v sebe iróniu, nezmyselnosť, aj život. Rozhodne sa však nedajú poprieť.

Diana Mašlejová

Foto/Zdroj: Wikipedia