Seriálová recenzia: Štvrtá séria Mostu

Seriálová recenzia: Štvrtá séria Mostu

Pred týždňom dánska a švédska televízia uviedli posledný diel štvrtej série seriálu Most. Naša kolegyňa Mariana Jaremková z nej bola nadšená a snažila sa bez spoilerov o jej zhodnotenie:

Most-4. séria (recenzia) Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Text recenzia:

Keď sa v roku 2005 objavil prvý diel Larssonovho Millénia zčalo sa stále častejšie skloňovať spojenie severská detektívka a škandinávsky noir. S ďalšími časťami románu a neskôr aj vynikajúcou pôvodnou filmovou trilógiou sa tento žáner stal celosvetovým fenoménom. Pribúdali autori, príbehy aj väčšinou neúspešné zahraničné pokusy o remaky či napodobeniny. Nordic noir samozrejme prenikol aj do televíznej tvorby a v roku 2011 sa tak na moste spájajúcom Kodaň a Malmo, presne na hranici medzi Švédskom a Dánskom objavila mŕtvola. A na scénu vstúpila Saga. Literatúra aj film už priniesli veľa detektívov a vyšetrovateľov, ktorí boli niečím zvláštny, sprevádzala ich minulosť a ich vlastní demoni. Vždy sa dá ale vytvoriť ešte zaujímavejšia figúra. Saga Norén - polícia Malmo. Saga má Aspergerov syndróm, jazdí na porsche podivnej farby a jej uniforma sú kožené nohavice. Strohé správanie, ktorému akoby chýbali emócie, empatia a neschopnosť pochopiť iróniu či sarkazmus to všetko bolo v prvých dvoch sériách postavené do kontrastu k žoviálnemu vyšetrovateľovi Martinovi. Tvorcovia sa s jeho postavou rozlúčili v brilantnom finále na konci druhej série a postarali sa tak o špekulácie, že Most končí a diváci sa už so svojou obľúbenou postavou nestretnú. Napokon s treťou sériou vstúpil do deja Henrik, ktorý mal podobne ako Saga svoju minulosť a psychické problémy. Aj preto sa stal zaujímavejším spoluhráčom. Do vyšetrovania komplikovaného prípadu sa tak pustila dvojica z ktorej jedna má Aspergera a druhý halucinácie a silnejúcu závislosť na tabletkách. Do príbehu sa dostávalo stále viac osobných momentov keď doň vstúpila aj matka Sagi. No a štvrtá séria avizovaná ako posledná v tom pokračuje, dokonca sa táto privátna línia dostáva do popredia pred samotný kriminálny prípad a je v tom jasná snaha tvorcov posunúť Most v jeho finálnej sérii inam.

Mustra sa ale nemení, podobne ako v prvých troch sériách je na začiatku brutálna vražda, pribúdajú ďalšie, s nimi podozriví, stopy, ktoré sa ukážu ako zavádzajúce, nové a nové dejové línie a postavy. Nechýba politický a sociálny presah, v tomto prípade sa týka problémov migrácie, integrácie a rôznych menšín. Ale táto línia sa stráca s ďalším zavraždeným a seriál sa tak nestáva obeťou násilnej aktualizácie v presahoch do reality. Prestupovanie prípadu a privátnych línií kumuluje ďalšie dejové línie a zvraty, a teda pribúdajú stále nové postavy. Občas sa už divák na rozdiel od predchádzajúcich sérií v prekombinovanosti scenára stráca, no postupne všetko začína do seba logicky zapadať a odhalenie možno nie je prekvapením, ale nechýba mu napätie. Ak sme sa v tretej sérii dozvedeli Henrikov príbeh o zmiznutí jeho detí a manželky, tak štvrtá séria sa obracia do jeho profesnej minulosti, ktorá sa - pozor spoiler! - ukáže ako kľúč k celému prípadu.

Odkrývajú sa ďalšie nánosy minulosti a podobne ako v predchádzajúcich sériách sa autorom darí udržiavať napätie napriek pomalšiemu tempu, ktorý tento seriál charakterizuje a robí ho zaujímavým. Most aj v štvrtej sérii stojí pevne na štyroch spoľahlivých pilieroch - vynikajúcom scenári, zaujímavých postavách, žánrových presahoch a dokonalej estetike atmosféry. A nemožno smozrejme nespomenúť aj titulnú skladbu. Ani jedna epizóda nie je iba do počtu, každá v sebe nesie udalosť, ktorá je relevantná a prináša nový prvok do prípadu. Na konci každej epizódy tak prichádza moment zvratu, ktorý diváka nechá v napätí a očakávaní kam sa prípad aj príbeh(y) ústrednej dvojice vyvinú. Aj v štvrtej sérii dokáže byť Saga pre diváka zaujímavá a jej prešľapy v komunikácii spôsobené jej diagnózou stále bavia a prinášajú vtipné ale tentoraz i vážne momenty.

Most si udržiava svoj nadpriemerný štandard a oceniť treba aj odvahu tvorocov nechať presiahnuť súkromie cez to čo je v kriminálke najdôležitejšie - napínavý prípad. Ale to všetko bez toho aby sa v ňom stratil. Stále je to v prvom rade kriminálka, ale ak už seriál v predchádzajúcich sériách nerezignoval na ľudský rozmer tak tu mu dominuje.

Je ťažké hovoriť o tejto s najväčšou pravdepodobnosťou naozaj finálnej sérii a vyhnúť sa spoilerom. Jednoducho povedané, Most ani teraz nie je sklamaním, je pôžitok sledovať ako autori rozvíjajú jednotlivé príbehy, budujú zápletky a hrajú sa s divákom, ako pracujú s minulosťou, opodstatnenými či zbytočnými pocitmi viny, strachu, ako pracujú s atmosférou. Jednotlivé série Mostu sú síce v základnej mustre rovnaké, ale jednotlivé stavebné prvky sa napriek opakovaniu nestávajú monotónnym zautomatizivaným klišé - či ide o výstavbu scenára, posavy, alebo atmosféru. A len naozaj vynikajúci autori dokážu v dvoch slovách, ktoré Saga nakoniec vysloví vypointovať nie poslednú, ale všetky štyri série. Záverečná scéna je dôkazom, že jednoduchosť býva často vaic efektívna ako snaha o prehnanú originalitu a šokovanie. Dve slová… a celý príbeh v nich dostal dokonalú pointu. A je dobre, že v tomto momente končí.