Recenzia – Rozkoš v oblakoch Pedra Almodóvara

V popoludní na Devíne na vás čaká ďalšia filmová recenzia publicistu Róberta Pospiša. Tento krát pôjde o komédiu Rozkoš v oblakoch španielskeho režiséra Pedra Almodóvara.

Uznávaný režisér s nenapodobiteľným rukopisom. Pedro Almodóvar nemusí nikoho presviedčať o tom, že vie nakrúcať silné filmy. Slávu mu priniesli predovšetkým sugestívne drámy, ktoré si takmer vždy zaslúžili označenie “kontroverzné“. Všetko o mojej matke, Hovor s ňou, Zlá výchova, alebo posledná Koža, v ktorej žijem zaistili Almodóvarovi veľkú základňu obdivovateľov. Zaslúžene. Výborný scenár, nekompromisné herecké obsadenie a originálne vizuálne spracovanie spoľahlivo fungujú aj v ére 3D blockbusterov a gýčových animovaných filmov. Pedro Almodóvar je značkou samou o sebe. Španielsky režisér svojou pozíciou vo filmovom biznise pripomína Woodyho Allena. Aj na jeho filmy chodia diváci ako na stretnutie so starým priateľom. Tešia sa, aj keď vedia, čo môžu očakávať. V prípade Almodóvarovej novinky Rozkoš v oblakoch však môžu zostať prekvapení aj tí najvernejší obdivovatelia jeho filmovej lyriky.

Objavil Antonia Banderasa, Javiera Bardema aj Penélope Crúz. Pedro Almodóvar už dávno nie je hviezdou alternatívneho filmu, ale plnohodnotnou superstar. Na tom ale nie je nič zlé. Môže nakrúcať filmy, na ktoré by konzervatívni režiséri ani nepomysleli. S Rozkošou v oblakoch sa po dvadsiatich rokoch vracia ku komédií. Tou poslednou bola výborná Kika, s ktorou má Almodóvarov najnovší absurdný filmový výlet veľa spoločného. Sex, vulgárnosť a extrémne postavy. Ak vás nič z toho nedokáže rozosmiať, návštevu najnovšieho filmu španielskeho majstra radšej vynechajte. Rozkoš v oblakoch nie je hlbokým filmom s pointou, ktorá vo vás bude dozrievať ešte týždne po skončení záverečných titulkov. Nie je to ani komédia pre každého. Ak máte radi suchý a dokonale vypointovaný humor zrejme sa nezasmejete. Pedro Almodóvar sa nikdy netajil svojou homosexuálnou orientáciou. Je samozrejmou súčasťou jeho filmov a nechýba ani v Rozkoši v oblakoch. Tento krát hrá dokonca jednu z hlavných úloh. Nečakajte ale žiadnu sugestívnu sondu do mysle homosexuála. Nie, Rozkoš v oblakoch je plnohodnotnou primitívnou komédiou v tom najlepšom zmysle slova. Takou, akých sa v Amerike ročne natočia stovky. Túto ale nakrútil Pedro Almodóvar. Lietadlo aeroliniek Península smeruje z Madriu do Mexico City. Let prebieha štandardne, až pokým nenastane zásadný problém s podvozkom. Správa najprv šokuje posádku, ktorú tvorí homosexuálna trojica stevardov a bisexuálni piloti. Almodóvar par excellence. O nič menej výrazní však nie sú ani pasažieri. Nájomný vrah, domina, drogový díler, skrachovaný herec, štyridsaťročná panna a finančný podvodník. Je jasné, že koncentrácia takýchto charakterov znamená pre film Pedra Almodóvara to isté ako oheň pre dynamit. Výbuch je neodvrátiteľný. Na vulgárne vtipy so sexuálnym podtónom sú fanúšikovia španielskeho filmára zvyknutí. V takomto množstve však prekvapia aj tých najpripravenejších. Hrozba leteckej tragédie je druhoradá. Najdôležitejšiu úlohu hrajú variácie na sexuálne túžby posádky a jej absurdných pasažierov. Pedro Almodóvar obsadil svojich najobľúbenejších hercov a uzavrel ich ťažkými dverami lietadla. Mimo neho sa odohráva iba jedna krátka dejová odbočka. Tá vo filme, paradoxne, pôsobí najmenej zmysluplne. Logiku totiž v Rozkoši v oblakoch nedáva vôbec nič. Aj preto nie je Almodóvarova novinka zábavou pre každého. Najviac sa pri nej nasmeje zrejme jej režisér.

Pedro Almodóvar nakrútil film, z ktorého cítiť jeho chuť na chvíľu opustiť svet drámy. Rozkoš v oblakoch nie je najlepšou komédiou desaťročia ani kontroverzným filmom, ktorý by ste mali vidieť. Buď jeho humor pochopíte, alebo prežijete náročných deväťdesiat minút. Španielskemu filmárovi totiž nie je nič sväté. Preto ho ale majú jeho obdivovatelia tak radi. Ak medzi nich nepatríte, počkajte si radšej na ďalšiu Almodóvarovu drámu. Vstup do lietadla, ktoré smeruje za hranice kultivovaného humoru majú totiž povolený iba tí najodvážnejší.

Robert Pospiš