10.11.2020 Nová slovenská hudba / Komorný súbor Urban Hudák

10.11.2020 Nová slovenská hudba / Komorný súbor Urban Hudák

10. november 2020 / Nová slovenská hudba / Komorný súbor Urban Hudák / Javorka, Sloboda, Novosedlíková, Moretti, Vajó, Blahovec / 19:00

Záznam livestreamu zo Štúdia 5 SRo.

Pomoc Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.



Komorný súbor Urban Hudák

Andrej Gál, violončelo                             
Boris Vaitovič, basová gitara,elektronika, vídžejing
Elia Moretti, vibrafón, perkusie
Juraj Vajó, spinet, spev

Program:
Peter Javorka
/ Lentissimo, quasi statico
Matej Sloboda / Dychovka by znela inak 
Lenka Novosedlíková / Chamber music I.   
Elia Moretti / Baal
Juraj Vajó / Hidden Forms   
Vladimír Blahovec / Trio č.1


Skladba Lentissimo, quasi statico
vznikala v júli-auguste 2020, pre trio, z podnetu košického skladateľa a interpreta Juraja Vajó. Možnosť inštrumentálnej kombinácie vibrafón-violončelo-spinet ma priviedla na myšlienku hudby farebne bohatej a jednoducho "tkanej". Skladbu venujem Jurajovi Vajóovi, Eliovi Morettimu a Andrejovi Gálovi.

Peter Javorka


(Anotácia pre interpretov): Predstavujem si to nejako takto: ste brutal deathmetalova alebo grindcorova kapela, ktorá ide hrať svoj vysnívaný gig na Brutal Assaulte, wackene, alebo nejakom grindcorovom koncerte niekde v stajni. Začnete hrať pri plnej sile, maximálnej rýchlosti a hĺbke. Je to jeden kontinuálny, nemenný, dlhotrvajuci ohurujúci zvuk v extrémnej dĺžke. Zrazu strih. Ticho. Jemné zvuky klzajuce sa z hora  k nám sa postupne približujú, naberajú na sile, akoby to bola naša kapela prichádzajuca dlho až rozrazí neviditeľnú stvrtú stenu, ako vlak na začiatku piesne Breakthru od Queen. Opäť si šlapeme náš heavy metal. Dokonca môžeme dať sólo prerývané našou hudbou. Ako kontrast používame niečo tiché. Mám rád glissandá, čelo a basgitara su super :) a veľmi sa mi páči klip od Queen - I'm going slightly mad. Heslo skladby je grindcorovy glitch meets muzikal sound of music. Skladba sa vola "dychovka by znela inak". 

Matej Sloboda


Je začiatkom nového nenaväzujúceho cyklu skladieb pre komorné obsadenie/ansámbel vo veľkej miere voľnej, otvorenej inštrumentácii. Ide o konceptuálne kompozície, kde sa idea a vizuál nadstavujú ako nosné prvky hudobnej tvorby. Skladba Chamber Music I. je o zvukových blokoch/prvkoch, ktoré si hráči rozdelia podľa ich inštrumentačných možností a pomocou „boxov“, v ktorých sa materiál na prevedenie nachádza a spolu tvoria zvukový objekt. Ten je aj nositeľom vizuálneho objektu, ktorý v prenesenom význame poslucháč vidí a hráč ho hrá.

Lenka Novosedlíková


Skladba Baal  vznikla v roku 2015 pre divadelné predstavenie v Miláne, pre divadelnú spoločnosť Phoebe Zeitgeist @ Teatro Franco Parenti, bola to hra od Bertolda Brechta.

Elia Moretti


Hidden Forms je treťou časťou kompozičnej platformy (Double Canon, Silent Dances, Hidden Forms) Táto platforma vytvára priestor kontemplatívneho komponovania, rozširujúc oblasť štandardnej skladateľskej práce do komplexnejších syntéz. Pokračuje v koncepcii „ hudobného zápisu na limitovanej ploche“ (Mantra) a v koncepcii „ Prima Practica“ (Music for tape and various instruments) aj v zmysle využitia princípov horizontálnej aleatoriky.  Novým prvkom je implementácia pohyblivého obrazu Borisa Vaitoviča ako riadiaceho prvku kreovania makroformy. Základný postoj je istá dôvera v prozreteľnosť, či akceptovanie náhody ako konštrukčnej jednotky. Náhodné vybrané časti partitúry sú prekladané princípom slobodnej vôle rozhodnúť sa nasledovať, alebo ignorovať hodené číslo kocky. Štyri neprofesionálne videozáznami štyroch protagonistov sa prelínajú v ploche podľa intenzity akustického výstupu nástroja a spoločne vytvárajú novú vizuálnoakustickú poetiku. Nezvratnosť, či istý oportunizmus voči možnosti vrátenia sa k už vypočutému materiálu, je riadený gestickým odhodenim odohraného listu partitúry. Všetky periférne zvuky, ako poskakovanie kocky po strunách spinetu, alebo šelest hárku padajúcej partitúry sú súčasťou celkovej audiovizuálnej performancie, ktorá prelína istú javiskovosť s prvkami videoartu a generických prostredí charakteristických pre prácu s novými médiami.

Juraj Vajó


Nedokončené Trio č. 1 je jednou z dvoch dochovaných partitúr bratislavského študenta právnickej fakulty a súčasne aj kompozičného oddelenia konzervatória Vladimíra Blahovca, ktorý padol v prvých dňoch SNP. Hudobný jazyk diela, poukazujúc na vplyvy dobového neoklasicizmu, nesie pečať mladistvého zápalu a sviežosti.  Zvolili sme inú inštrumentáciu ako originál klavírne trio: namiesto huslí sme použili vibrafón a namiesto klavíra spinet.  V tejto redukovanej „partizánskej“ verzii skladba zaznela na festivale UM UM 2020 v horách poľsko-slovenského pohraničia v blízkosti Starej Ľubovne.  Zaznie prvá časť, v ktorej sme niektorým nosným, ale nerozvinutým hudobným myšlienkam dodali väčšiu plochu, čiastočne konfrontujúc Blahovcove hudobno-vyjadrovacie prostriedky s poetikou súboru Urban Hudák.

Vladimír Blahovec   

Hlavný usporiadateľ festivalu Nová Slovenská hudba
Spolok slovenských skladateľov

Spoluorganizátor a hlavný mediálny partner
RTVS - Rádio Devín

Spoluorganizátor
Slovenská filharmónia

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Finančne podujatie podporili Hudobný fond a SOZA.



Foto: Josep Molina Secall

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame