Doma z benátskeho bienále

Doma z benátskeho bienále

Glosa Zuzany Bartošovej

Pred dvomi týždňami som konečne navštívila 57. benátske Bienále, ktoré sa otvorilo už v máji. Rovnako ako Documenta v Kasseli, aj toto je svetová prehliadka súčasného umenia. Je však inak koncipovaná.

Národné pavilóny v Giardini, záhradách na konci Canale Grande, predstavujú rôznorodé koncepcie: od slobodomyseľných až po tie, ktoré prezrádzajú politické ambície v pozadí. Každý z pavilónov je totiž priestorom, v ktorom sa prelína štátna reprezentácia konkrétnej krajiny so súčasným umením. Umením, ktorého predpokladom je predovšetkým sloboda tvorby. A tak nie je prekvapením, že výstavy v egyptskom, srbskom, či v maďarskom a poľskom pavilóne nie sú presvedčivé. Štátne inštitúcie, ktoré ich organizovali, viditeľne viac zasahovali do ich koncepcie, než v iných, ktoré uprednostnili nezávislé projekty.

Návšteva nášho pavilónu bola nielen príjemným, ale aj silným zážitkom. Sugestívne koncipovanú inštaláciu Jany Želibskej Labutia pieseň mohli bratislavskí diváci vidieť na jar v komornejšej verzii v galérii Soda. V Benátkach pôsobí vďaka znásobeniu prvkov, zväčšenej projekcii a profesionálnemu zvládnutiu všetkých detailov skutočne presvedčivo, na úrovni toho najlepšieho, čo možno v Giardini tentoraz vidieť, či sa už jedná o britskú, japonskú, austrálsku, rakúsku alebo holandskú prezentáciu.

Najväčší pavilón v Giardini bol pôvodne taliansky. Jeho koncepcia sa časom zmenila. Už dávnejšie hostí panoramatickú, kurátorsky koncipovanú prehliadku. Teraz pokračuje v rozsiahlych priestoroch renesančného prístavu Arsenale. Christine Macel, kurátorka parížskeho Centre Beaubourg Georges Pompidou, ju koncipovala s ídeou Viva Arte Viva. Usporiadala ju do viacerých tematických okruhov pričom mnohé diela boli priamo vytvorené pre monumentálne rozmery hál.

Koncepcia bienále je pomerne komplikovaná. Niektoré priestory v Arsenale hostia aj národné prezentácie, napríklad čínsku, argentínsku či taliansku. A v rôznych palácoch a kostoloch v meste predstavujú aktuálnu tvorbu významní súčasní umelci. Ak by som mala viac času, rada by som sa podelila o všetky zážitky z tohto sviatku umenia. Bola by to však celovečerná relácia, nie glosa. A tak mi je útechou, že sa delím aspoň o dojem z veľkoleposti tohto, už viac ako storočie váženého podujatia.

A potom prichádzam domov, kde ma čaká smutný dôkaz toho, že na Slovensku je to inak, ako v kultúrnych krajinách Európskej únie, do ktorej jadra sa hrdo hlásime. V novozámockej galérii umenia organizoval nitriansky vyšší územný celok konkurz po avizovaní odchodu súčasnej riaditeľky do dôchodku. Všetko bolo podľa predpisov: parametre pre uchádzačov, zasadnutie komisie. Až na to, že v komisii nesedel ani jeden odborník. Tvorili ju úradníci, ktorí nerozlišujú medzi skutočnými znalcami výtvarného umenia a tými, ktorí sa umeniu síce venujú, ale nedokazujú, že mu skutočne rozumejú: o výstavách a zbierkach nepublikujú.

Komisia vybrala do funkcie riaditeľa pamiatkára namiesto odborníčky s viac ako tridsaťročnou úspešnou praxou v tej istej galérii. Budeme teda dúfať, že počas jeho pôsobenia sa vážená inštitúcia neprepadne ku dnu, ako sa to stalo s viacerými slovenskými galériami, keď na ich čelo nastúpili takzvaní menežeri. Kvitne v nich najmä priemernosť, odkedy sa ich ujali kraje, čím sa uvoľnil priestor pre regionálne politikárčenie vo sfére kultúry.

Výtvarné umenie je duchovnou hodnotou, ktorá potrebuje najvyššiu mieru tolerancie a podpory, aby ako prejav kreativity a slobody súznelo s hodnotami demokratického štátu. Že úradníci v postsocialistických krajinách mu patričnú podporu poskytnúť nedokážu, je na našej situácii jasné. Je najvyšší čas, aby kompetentní začali hľadať riešenie aktuálneho neúnosného stavu. Časom by potom slovenskí autori určite vystavovali na Documenta v Kasseli a na kurátorskej výstave v Benátkach, kde tohto roku chýbali. Bez znalcov na čele inštitúcií a ich relevantných medzinárodných aktivít naši umelci, akokoľvek skvelí, zatiaľ ostávajú bokom.

Autor: Zuzana Bartošová bartosova-glosa.jpg

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame