Glosu týždňa píše Patrik Lančarič

Glosu týždňa píše Patrik Lančarič

Už niekoľko mesiacov sa medzinárodná, slovenská i česká umelecká verejnosť usiluje o oslobodenie muža, ktorý je väznený na Sibíri. Výzvy, listy, petície a rôzne formy apelu na jeho oslobodenie sú zatiaľ neúspešné. Medzi tých, ktorým osud režiséra Olega Sencova nie je ľahostajný, patrí aj divadelný a filmový režisér, Patrik Lančarič.

Save Oleg Sentsov

V čase, keď pripravujem tento text, v Rusku väznený ukrajinský filmový režisér Oleg Sencov, drží hladovku už neuveriteľných 138 dní. Vo väzení na Sibíri zomiera nevinný človek a nám nemôže byť jeho osud ľahostajný.

Po ruskej anexii Krymu vyjadril Oleg Sencov nesúhlas s týmto porušením medzinárodného práva a v máji roku 2014 bol zadržaný ruskými bezpečnostnými silami. Bol zadržaný ako slobodný občan Ukrajiny, ktorému bolo proti jeho vôli vnútené ruské občianstvo. Bol obvinený z prípravy teroristických útokov a členstva v ukrajinskom nacionalistickom hnutí Pravý Sektor, ktorý je v Rusku považovaný za teroristickú organizáciu. Tento vykonštruovaný proces, od začiatku plný očividných pochybností, vyvolal protesty na medzinárodnej úrovni. Protestovali viaceré vlády západných krajín, vo veci Olega Sencova sa osobne angažoval francúzsky prezident Emmanuel Macron, či nemecká kancelárka Angela Merkelová. Oleg Sencov dostal podporu Európskej filmovej akadémie reprezentovanej osobnosťami ako Wim Wenders, Agnieszka Holand, Pedro Almodovar. Priamo u Ruského prezidenta intervenoval aj významný ruský režisér Alexander Sokurov. Sencova podporilo množstvo organizácií z celej Európy.

Napriek nedostatku relevantných dôkazov, napriek medzinárodným protestom, bol Oleg Sencov odsúdený ruským súdom na dvadsať rokov väzenia.

Priebeh tohto procesu sugestívne a autenticky zaznamenal ruský režisér Askold Kurov vo filme Proces: Ruský štát vs. Oleg Sentsov. Film vznikol v estónsko-poľsko-českej koprodukcii a začiatkom augusta sme ho mali možnosť vidieť v bratislavskej Novej Cvernovke. Vznikla iniciatíva Slovensko a Česko za oslobodenie Olega Sencova, ktorú podporuje množstvo osobností slovenskej a českej kultúry. A vďaka tejto iniciatíve môžeme film vidieť v nasledujúcich týždňoch v Banskej Bystrici, Žiline, Liptovskom Mikuláši, Košiciach a Bratislave. Premietania budú spojené s diskusiou.

Z talentovaného režiséra sa stal politický väzeň. V polovici mája tohto roku zahájil protestnú hladovku. Deň po jej zahájení odkázal po svojom advokátovi tieto slová: „Ja, Oleg Sencov, občan Ukrajiny, nezákonne odsúdený ruským súdom, zahajujem časovo neobmedzenú hladovku. Jedinou podmienkou jej prerušenia je prepustenie všetkých ukrajinských politických väzňov, ktorí sa nachádzajú na území Ruska."

Všetky intervencie na jeho záchranu boli do tejto chvíle neúspešné. Ruský prezident Putin nedávno zamietol žiadosť o milosť, ktorú mu poslala Sencovova matka. Oleg Sencov zomiera. No, ako sa vyjadril v zatiaľ poslednom liste z 25. septembra, stále verí v šťastný koniec. Je odhodlaný bojovať až do konca. Vo väzení na Sibíri zomiera nevinný človek a nám nemôže byť jeho osud ľahostajný. Ak máte možnosť, nenechajte si ujsť film Proces: Ruský štát vs. Oleg Sentsov.

Autor: Patrik Lančarič