Filmová recenzia: Válek

Filmová recenzia: Válek

Robert Pospiš hodnotí dokumentárny film Válek režiséra Patrika Lančariča, ktorý je taký dvojpólový ako samotná osobnosť politika a básnika Miroslava Válka. Číta Jarmila Vitovičová:

Válek (recenzia) Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Život v stodvadsiatich minútach. Divák musí byť sústredený. V dokumentárnych profiloch ide o detaily. Kedy sa z ústredného charakteru stala osobnosť? Otázka, na ktorú sa tradične sústreďuje väčšina tvorcov. V prípade Miroslava Válka táto zmena však taká očividná rozhodne nebola. Dokumentarista a scenárista Patrik Lančarič presvedčil publikum už výbornou Hranou o skladateľovi Marekovi Brezovskom. Okrem jeho vnútorného sveta a talentu dokázal v dôsledne vystavanom dokumente zachytiť životný pocit jednej generácie. Aj Válek bol umelec. Básnik, ktorý sa stal politikom. Paradox hodný strhujúcej drámy.

Kontroverzná osobnosť opradená legendami. Lančarič sa opäť vydal na krehkú pôdu. Válek bol komunistickým ministrom kultúry. Bodka. Veta, po ktorej môžeme ukončiť akúkoľvek diskusiu na tému jeho umeleckého talentu. „Nič však nie je také jednoznačné," našepkáva svojou novinkou Lančarič. Očakávaný slovenský dokument však z Válka nerobí romantického hrdinu. Vyrozprávať príbeh človeka. To bola náročná misia, na ktorú sa vybral tím okolo Patrika Lančariča. Rodina, spolupracovníci, kritici, komunistickí funkcionári aj osobnosti verejného života. Každý z nich má k mozaike menom Válek čo povedať. Skladačka sa skladá od základov. Ťažké detstvo, umelecké mladosť, prvé básnické úspechy, rodinné tragédie a zásadný stret s vysokou politikou. Každý z Lančaričových respondentov posúva divákov názor na hlavnú postavu inou trajektóriou. Dôležitú úlohu zohráva aj hudba Vladislava "Slnka" Šarišského. Z jemných klavírnych vyhrávok prechádza do nervóznych digitálnych úderov. Nejednoznačnosť spojená s bolestivým vnútorným prežívaným. Taká bola aj Válkova poézia. Lančaričov dokument sa snaží ísť po jej podstate. Poetický profil komunistického funkcionára? Kontext s dejinami našej krajiny funguje mimoriadne presvedčivo. Výpovede jednotlivých osobností z Válkovho života pripomínajú kapitoly hrubej biografie. Nemôžete ich vstrebať na jedno čítanie, no napriek tomu dodávajú celému príbehu nevyhnutný kontext. Kritika a uznanie vo vyrovnanom pomere navyše Válkovi dodávajú rozmer politického dokumentu. Lančaričova novinka tak nie je iba portrétom jednotlivca, ale aj opisom spoločenskej atmosféry v danom období. Tenká hranica medzi spochybňovaním despotickej sily režimu a vykreslením reálnej únavy z jeho tlaku. Tvorcovia dvojhodinového dokumentu ju dokázali uchopiť s obdivuhodným odstupom. Válek zostáva Válkom. Názor na jeho závažné životné rozhodnutia zostávajú na samotnom divákovi.

Poézia jedného z najväčších básnikov modernej slovenskej histórie stojí nad všetkým. Krehká a kontroverzná zároveň. Tvrdohlavá aj ochotná robiť ústupky všemocnému režimu. Na plagáte dokumentárneho filmu Patrika Lančariča vidíme dve fotografie rovnakej osobnosti. Muž na hornom obrázku sedí zamračený za veľkým pracovným stolom, ten pod ním stojí s nenápadným úsmevom na poľnej ceste. Nikde medzi nimi môžeme nájsť skutočného Miroslava Válka. „Ak budeme chcieť," dodáva slovenská dokumentárna novinka. Do našich kín sa dostala naliehavá esej na tému umeleckej a politickej zodpovednosti.

Robert Pospiš

Foto/Zdroj: ČSFD