Literárna recenzia: Príbeh jedného mena, meno jedného príbehu

Kniha Skoncovat s Eddym B. od mladého autora Édouarda Louisa, vyvolala vlnu rôznych reakcií najprv vo Francúzsku, a postupne v krajinách, v ktorých vyšiel jej preklad. Slovenská verzia sa ešte len chystá, ale v kníhkupectvách sa dá zohnať v českom preklade. Francúzska literárna kritika knihu nominovala aj na Goncourtovu cenu za prvý román. Našich poslucháčov však upozorňujeme, že v nasledujúcej recenzii, ktorej autorom je básnik a literárny publicistika Peter Prokopec, sú použité ukážky z knihy v drsnejšom jazyku, ale bez ktorých by nebolo možné si o knihe vytvoriť obraz. Číta Martin Meľo:

Skoncovat s Eddym B.(recenzia) Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Príbeh jedného mena, meno jedného príbehu

Édouard Louis narodil v roku 1992 na severe Francúzska a doteraz vydal dva romány - v roku 2014 Skoncovat s Eddym Belleguelem a v roku 2016 Dějiny násilí. Jeho románová prvotina zaujala, najprv vo Francúzsku a potom aj vo svete, mnoho čitateľov. Na Slovensku sa s ňou môžeme stretnúť pod názvom Skoncovat s Eddym B. v českom preklade Sáry Vybíralovej. Toľko zo všeobecných informácií. Všetko ostatné bude striktne osobné, pretože kniha Édouarda Louisa, jednoducho nikomu nedáva na výber.

V próze Skoncovat s Eddym B. Louis opisuje vlastné detstvo, ktoré je naplnené šikanou, konfrontáciou so svojou homosexuálnou identitou a hrubosťou rodičov a okolia. S ohľadom na obľúbenosť žánru biografie a autobiografie vidíme u čitateľov akési pnutie spájať príbehy skutočných ľudí s istou obhajujúcou legitimitou. Kvalita Louisovho románu sa dá následne badať v tom, že nehľadiac na jeho strastiplné dospievanie, ktoré sa stalo podkladom pre text Skoncovat s Eddym B., by bolo za každých okolností vynikajúce dielo. Autor mohol pokojne vyrastať v centre Paríža s milujúcimi a podporujúcimi rodičmi a odmala byť vedený k láske k literatúre - aj tak by to knihe neubralo ani stotinu z jej sily. Dôvod je ukrytý v jazyku a jeho využívaní.

Louis zvláda podávať svoj život s obdivuhodným štýlom. Vďaka „otvorenosti a surovosti", na ktoré nás upozorňuje anotácia na obale knihy, nenadobudneme pocit, že s hlavným hrdinom príbehu súcitíme a dúfame, že sa prebojuje k lepším zajtrajškom - stávame sa totiž pozorovateľmi, čo sledujú reťazec silných obrazov a na banálnu emóciu ako ľútosť im jednoducho nezostáva priestor.

Louis dokáže opísať súlož s vlastným bratrancom a matkino prekvapenie, keď ich pristihne, tak, že sa v sebe podvedome neformulujeme vlastný postoj k situácii, ktorá by nás za normálnych okolností k nemu pravdepodobne provokovala. S rovnakou razanciou pred nás predostrie scénu šikany v škole s potenciálom zdvihnúť žalúdok priemernému človeku na počkanie: „Zopakoval Sežer ty flusy buzno, dělej. Odmítl jsem - to jsem obvykle nedělal, ještě skoro nikdy jsen neodmítl, ale chrchle jsem jíst nechtěl, pozvracel bych se. Řekl jsem, že nechci. Popadli mě jeden za paži, druhý za hlavu. Přitiskli mi obličej k chrchlům a opakovali: Lízej, buzno, lízej. Pomalu jsem vystrčil jazyk a olízl plivance, jejichž chuť mi zaplavila ústa."

Čo sa týka napríklad emócií vo vzťahu k otcovi, taktiež nie je na mieste očakávať nič iné ako literárne maximálne zvládnutý záznam vnútornej skutočnosti: „Přistoupil jsem k němu. Otec mi cosi podal, byl to jeho snubní prsten. Řekl mi, abych si ho zkusil, abych si ho zkusil, abych si ho vzal a staral se o něj Cejtim totiž, že… musim ti to říct, taťka umírá, cejtim, že už tu dlouho nebudu. Taky ti ještě musim říct jednu věc, musim ti říct, že tě mám rád, seš můj syn, přece jenom, mý první dítě. Nepřipadalo mi to krásné a dojemné, jak by se možná dalo očekávat. Jeho mám tě rád mě odpudzovalo, ty řeči pro mě měly pachuť incestu."

Skoncovat s Eddym B. odzbrojuje čitateľov svojou úprimnosťou a schopnosťou ísť bez okolkov k jadru. Na také niečo je potrebná veľká odvaha - nie však odvaha odhaliť sa pred publikom, ale odvaha necúvnuť v sebe pred vlastným príbehom, ktorý sa tam dlhé roky usadzoval a nie je možné sa ho zbaviť.

Na záver treba dodať, že kniha má v našich končinách veľmi dobrý preklad. Vybíralová akoby pri každej vete zo všetkých možností zvolila tú najvhodnejšiu. Zásadne tak prispela k tomu, že Lousiov prvý román si aj u nás môže nájsť veľa fanúšikov. Potenciál na to, mu rozhodne nechýba.

Peter Prokopec

Foto/Zdroj: Z obálky knihy Skoncovat s Eddym B.